Caterham-baas Graham Macdonald heeft aan het
Britse magazine Autocar
verteld dat de constructeur van vederlichte sportwagentjes werkt aan een
elektrische versie van zijn iconische Seven. Het idee is er gekomen onder impuls
van Kazuho Takahashi, de baas van VT Holdings,
dat Caterham onlangs overnam. Takahashi wil dat het merk “nog zeker 50 jaar
blijft bestaan”, wat betekent dat elektrische aandrijving onvermijdelijk wordt.
In het Verenigd Koninkrijk, de thuisbasis van Caterham, zullen vanaf
2030 bijvoorbeeld geen auto’s met verbrandingsmotor meer mogen worden
verkocht en ook in talrijke andere landen en regio’s van de wereld wordt een
einddatum bepaald voor de traditionele benzine- en dieselmotor.
Pluimgewicht is essentieel
Het zal nog een paar jaar duren voor de
elektrische Seven klaar is. Eerst moet Caterham beslissen wat voor een auto het
wordt: mag hij iets groter, comfortabeler en zwaarder zijn dan de
huidige Sevens op benzine, of moet hij zou trouw mogelijk blijven aan de
filosofie van een ultralaag gewicht en zo weinig mogelijk uitrusting? Voorlopig
neigt de directie naar die laatste optie – ongetwijfeld tot groot jolijt van de
fans. Caterham heeft trouwens al een prototype van een elektrische Seven
gebouwd voor interne evaluatie en CEO Macdonald is enthousiast: “Hij voelt heel
sterk aan als een gocar: je hebt maar twee pedalen, hij trekt heel snel op en
het is een ander product om mee te rijden. Niet minder opwindend, maar
opwindend op een andere manier”. De acceleraties van de EV Seven zouden op
hetzelfde niveau moeten komen als die van de huidige topversie 620R, die naar
100 km/u optrekt in slechts 2,8 seconden.
2023?
De EV Seven moet binnen de 5 jaar op de markt
komen. De CEO zou hem graag in 2023 voor het eerst willen laten zien, wanneer
Caterham zijn 50ste verjaardag viert. Tegelijk blijft het merk er
alles aan doen om de benzinemotor zo lang mogelijk te behouden, zolang er
geschikte motoren bestaan: “Iedereen gaat voor kleinere motoren met een turbo,
maar dat willen we niet”.
Samen met Morgan
Tot slot onthulde Macdonald nog aan Autocar dat er
samenwerkingen komen met andere Britse autobouwers – Morgan in de eerste
plaats. Ze kampen met dezelfde problemen: steeds strengere normen, heel
beperkte budgetten en lage volumes. Bovendien hebben ze elk een eigen publiek,
dus kunnen ze perfect techniek en ontwikkeling delen zonder in elkaars
vaarwater terecht te komen. Hij kijkt ook naar de andere Britse spelers: Ariel
en zelfs Lotus.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.