Overweegt Caterham een nieuw model?

De Britten van Caterham zouden een modeluitbreiding overwegen. Het merk zou daarmee voor het eerst sinds de jaren 90 een ander model aanbieden naast de iconische Seven.
  • Bervoets Wim
  • 30 december 2016

Wie “Caterham” zegt, zegt natuurlijk “Seven”, het legendarische pluimgewicht dat afstamt van Lotus-oprichter Colin Chapman, en dat sinds 1973 in verschillende gedaantes in productie is. Maar Caterham blijft niet hangen in nostalgie, het blikt ook vooruit naar de toekomst. Dat wil het doen met een volledig nieuw model.

Alpine

In 2014 werkte Caterham al aan een nieuw model, in nauwe samenwerking met Renault. De Fransen zouden de Alpine uitbrengen, en de Britten hun eigen versie onder de Caterham-vlag. Maar wissels aan de macht en financiële problemen zorgden ervoor dat Caterham het project moest stopzetten, en Renault ging alleen op de ingeslagen Alpine-weg voort. De C120, zoals het concept van Caterham heette, was bijzonder geliefd bij het Britse merk, en Caterham heeft het nog niet helemaal achter zich gelaten.

De juiste partner

Momenteel zouden er gesprekken lopen met nieuwe partners om het project nieuw leven in te blazen. Die partner is nodig om het financiële plaatje rond te krijgen, want met eigen middelen kan Caterham een nieuw project niet aan. Die zou niet alleen voor de centen moeten zorgen, maar ook voor de motor. En dat moet dan bij voorkeur een atmosferische motor zijn, geen turboblok. Het nieuwe model zou de motor voorin krijgen in combinatie met achterwielaandrijving, en Caterham mikt op een toegankelijker design dan dat van de radicale Seven.

Caterham 21

In de jaren 90 had Caterham een gelijkaardig model in zijn rangen, de Caterham 21. Die verpakte heel wat mechanische onderdelen van de Seven in een veel praktischer jasje, en ging daardoor de concurrentie aan met de MG F. Een succes werd de 21 echter niet: van de oorspronkelijke productie van 200 modellen per jaar zagen er uiteindelijk slechts 48 het daglicht.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km