Caterham Seven 170, sportieve dwerg

Caterham stelt zijn compactste en lichtste Seven ooit voor. Het resultaat is een nog aantrekkelijker verhouding gewicht-vermogen… zelfs al ligt onder de motorkap een kleine Suzuki-motor van 660 cc.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2021
  • Lancering

Caterham doorbreekt de beruchte vicieuze cirkel die maakt dat elk nieuw model iets groter en zwaarder is dan zijn voorganger. De Seven 170 kiest net omgekeerd voor een positieve evolutie. Deze nieuwe versie volgt de Seven 160 op en wordt een flink stuk smaller. 10,5 centimeter om precies te zijn, zodat zijn breedte zich beperkt tot slechts 1,47 meter.

Resultaat: dit sportwagentje slaagt erin om zijn gewicht nog te verlagen, zodat hij voortaan uitkomt bij “iets meer dan 440 kilo”.

Ondanks het bescheiden turbodriecilindertje van 660 cc van bij Suzuki met slechts 84 pk (116 Nm) onder zijn motorkap belooft deze Seven een verhouding gewicht-vermogen van 170 pk per ton (vandaar de naam…).

Dat geeft hem toegang tot meer dan eerlijke prestaties, zonder het ‘ongefilterde’ karakter van het model te vergeten, dat zijn sensaties nog meer versterkt: 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.

En dat is niet het enige, want Caterham stelt zijn nieuwe Seven 170 voor als een van de meest ecologische auto’s op de markt, met een Euro 6-homologatie en een CO2-uitstoot van 109 g/km.

Een laatste detail nodig om je definitief over de schreef te trekken? De basisprijs van dit speeltje ligt op 29.495 euro exclusief btw voor de S-versie of 30.995 euro voor de meer radicale R (met onder meer sportieve schokdempers en een sperdifferentieel). Waar mogen we tekenen?


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Peugeot Inception Concept: we mochten hem ontdekken!

Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Van kust tot kust: 48 uur achter het stuur van de Jaguar F-Type 75 Edition

Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Volkswagen Polo G40: vergeten sportieveling met trompet!

Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai heeft genoeg van de traditionele sedan

Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 49.795
2019
26.488 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km