Lamborghini
De eerste plug-inhybride van Lamborghini behoudt zijn atmosferische V12, maar krijgt daarbovenop 3 elektromotoren om binnen de 2,5 seconden naar 100 km/u te stuiven!
De Super Seven 600 en Super Seven 2000 maakten hun Europese debuut op Rétromobile in Parijs.
Toegegeven, heel modern kan je een Caterham niet noemen. Het blijft immers een verderzetting van de Lotus Seven die het levenslicht zag in 1957 en waarvan Caterham in 1973 de rechten kocht. Het model behield sinds toen zijn basisvorm, maar werd telkens aangepast aan de voorkeuren van het moment. Dat leverde Caterham-modellen op die extreem sportief zijn en een race-uitstraling hebben, en anderen die eerder uit lang vervlogen tijden lijken te komen, zoals deze Super Seven 600 en Super Seven 2000.
Het recept voor de nieuwe versies werd eerder al eens toegepast op de ‘Sprint’, maar dat was in tegenstelling tot deze modellen een beperkte reeks: rust een Caterham uit met karakteristieke lange spatborden, geef hem een nostalgische kleur en een klassiek interieur en klaar is kees! Buiten het Europese Continent hadden ze al recht op de Super Seven 1600, maar die geraakte bij ons niet gehomologeerd. De Super Seven 600 en Super Seven 2000 dus wel.
De nieuwkomers zijn gebaseerd op twee bestaande modellen met een look die minder verwijst naar Caterham-modellen uit de jaren ‘70 en ‘80: de 170 en de 340, de eerste met een 84 pk sterke 660 cc grote Suzuki driecilinder, de tweede met een 170 pk sterke 2 liter viercilinder van Ford (waarbij de cijfers 170 en 340 verwijzen naar het aantal pk’s per ton). 0 naar 100-cijfers geeft Caterham niet mee.
![]() | ![]() |
Naast de lange spatborden krijgen beide modellen 14-duims velgen, een gechromeerde tankdop en een Moto-Lita stuur. Je krijgt de keuze uit de traditionele kleuren, maar Caterham lanceert ook vier nieuwe ‘vintage’ ogende tinten: Bourbon, Ashdown Green, Windsor Blue en Fawn. Ook binnenin heb je heel wat keuze voor een volledig gepersonaliseerde look, tot zelfs een houtpatroon voor het dashboard toe…
![]() | ![]() |
De prijzen voor de Super Seven 600 en Super Seven 2000 zijn niet echt mals, met respectievelijk minimum € 36,895 en € 51,195. Enkele duizenden euro’s meer dan de 170 en 340.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De eerste plug-inhybride van Lamborghini behoudt zijn atmosferische V12, maar krijgt daarbovenop 3 elektromotoren om binnen de 2,5 seconden naar 100 km/u te stuiven!
Fisker wil een impact maken met zijn elektrische SUV Ocean. De ‘Extreme’-versie krijgt een WLTP-autonomie van 707 km, “de grootste actieradius van alle batterij-elektrische SUV’s in Europa”.
De Kia EV9 zal in 3 versies worden aangeboden, met een batterijcapaciteit tot 99,8 kWh en een maximaal vermogen van 283 kW (385 pk) en 700 Nm, waarmee de 100 km/u wordt bereikt in amper 5,3 seconden!
De 7 Reeks verscheen in 1977 voor het eerst op het podium als vlaggenschip van BMW en raakte al snel bekend voor zijn comfort en sportiviteit. Maar het hoogtepunt kwam pas in 1994 met generatie E38, die door heel wat liefhebbers als de beste van zijn soort wordt beschouwd!