Tesla
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
De Britse autobouwer bereidt zich op die manier voor op het verdwijnen van de verbrandingsmotor.
In 2035 is het definitief gedaan met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in Europa. Er zijn dan wel uitzonderingen voor autobouwers die kleine volumes bouwen, maar dat is niet voor iedereen de redding. Terwijl merken als bijvoorbeeld Ferrari zo goed als al hun onderdelen zelf (laten) maken, zijn er ook kleine merken die bijvoorbeeld motoren en versnellingsbakken aankopen bij grotere autobouwers. Maar als die geen motoren meer maken…
Dat is het geval bij Caterham. Het Britse merk bouwt lichte sportwagens volgens het beproefde recept van de Lotus 7, waarvan het de licentie kocht toen het merk uit Hethel de productie voor bekeken hield. En die worden meestal aangedreven door een viercilinder van Ford, soms door een driecilinder van Suzuki. Maar de kans is klein dat die na 2035 nog zullen kunnen leveren. En daarom denkt het merk volgens de collega’s van het Britse Autocar aan de ontwikkeling van een elektrisch model.
Twee zelfs, want naast de ‘traditionele’ Caterham 7 met elektrische aandrijving zou er ook gewerkt worden aan een elektrisch model met dezelfde spirit, maar wel een ‘echt’ koetswerk in plaats van een verzameling aluminium panelen rond een buizenchassis. Caterham probeerde het eerder al eens met een traditioneler koetswerk, maar die ‘21’ flopte. En Renault trok de stekker uit het samenwerkingsproject tussen Alpine en Caterham om samen een coupé te ontwikkelen, het model dat op de foto’s te zien is.
Hoe de nieuwe Caterham er ook zal uitzien, het is de bedoeling dat het nieuwe model naast de 7 komt te staan, en dus geen vervanger wordt. Hij moet moderner ogen, maar wel de traditionele Caterham-kenmerken behouden: lichtheid, wendbaarheid, eenvoud en prestaties. Hoe die kenmerken te combineren vallen met het gewicht van batterijen, dat valt nog af te wachten. En geduld zullen we moeten hebben, want het model wordt waarschijnlijk ten vroegste in 2026 getoond. Op een elektrische 7 is het nog langer wachten, want Caterham wil zo lang mogelijk doorgaan met verbrandingsmotoren.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.
In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.