Caterham werkt aan een nieuw model… dat elektrisch wordt

De Britse autobouwer bereidt zich op die manier voor op het verdwijnen van de verbrandingsmotor.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 03 november 2022
  • Toekomst
  • 2.777 weergaven

In 2035 is het definitief gedaan met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in Europa. Er zijn dan wel uitzonderingen voor autobouwers die kleine volumes bouwen, maar dat is niet voor iedereen de redding. Terwijl merken als bijvoorbeeld Ferrari zo goed als al hun onderdelen zelf (laten) maken, zijn er ook kleine merken die bijvoorbeeld motoren en versnellingsbakken aankopen bij grotere autobouwers. Maar als die geen motoren meer maken…

Twee elektrische Caterham-modellen

Dat is het geval bij Caterham. Het Britse merk bouwt lichte sportwagens volgens het beproefde recept van de Lotus 7, waarvan het de licentie kocht toen het merk uit Hethel de productie voor bekeken hield. En die worden meestal aangedreven door een viercilinder van Ford, soms door een driecilinder van Suzuki. Maar de kans is klein dat die na 2035 nog zullen kunnen leveren. En daarom denkt het merk volgens de collega’s van het Britse Autocar aan de ontwikkeling van een elektrisch model.

Twee zelfs, want naast de ‘traditionele’ Caterham 7 met elektrische aandrijving zou er ook gewerkt worden aan een elektrisch model met dezelfde spirit, maar wel een ‘echt’ koetswerk in plaats van een verzameling aluminium panelen rond een buizenchassis. Caterham probeerde het eerder al eens met een traditioneler koetswerk, maar die ‘21’ flopte. En Renault trok de stekker uit het samenwerkingsproject tussen Alpine en Caterham om samen een coupé te ontwikkelen, het model dat op de foto’s te zien is.

2026

Hoe de nieuwe Caterham er ook zal uitzien, het is de bedoeling dat het nieuwe model naast de 7 komt te staan, en dus geen vervanger wordt. Hij moet moderner ogen, maar wel de traditionele Caterham-kenmerken behouden: lichtheid, wendbaarheid, eenvoud en prestaties. Hoe die kenmerken te combineren vallen met het gewicht van batterijen, dat valt nog af te wachten. En geduld zullen we moeten hebben, want het model wordt waarschijnlijk ten vroegste in 2026 getoond. Op een elektrische 7 is het nog langer wachten, want Caterham wil zo lang mogelijk doorgaan met verbrandingsmotoren.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Caterham.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km