Chevrolet Camaro: 4 cilinders onder de motorkap

Neen, je droomt het niet. Dit monument in de geschiedenis van de Amerikaanse muscle cars dat vandaag aan zijn zesde generatie zit, komt er met een krachtbron die maar vier cilinders telt.

  • Piette François
  • 01 maart 2016

De zesde Camaro-generatie belooft een honderdtal kilogram lichter, iets krachtiger (5%) en 25 procent zuiniger te zijn. Om dat laatste doel te bereiken, zijn de ingenieurs niet over een nacht ijs gegaan en hebben ze gekozen voor een viercilinder. Maar wees gerust, er is ook goed nieuws.

Het onderstel

Natuurlijk blijft de Camaro een achterwielaandrijver. Maar een achterwielaandrijver die nu 94 kg minder weegt én steviger in elkaar zit dan vroeger. De ophanging met meerdere armen garandeert een goede ondersteuning op de weg. Bovendien spreekt Chevrolet over een snellere stuurbekrachtiging en een adaptieve schokdemping, net zoals in de Corvette.

Motoren

Hier vindt zoals gezegd een grote revolutie plaats. Chevrolet introduceert namelijk een viercilinder onder de motorkap van dit model. De tweeliter benzinemotor ontwikkelt dankzij een turbo toch 276 pk en een koppel van 400 Nm. De prestaties zijn allesbehalve belachelijk, aangezien 0 tot 100 km/u minder dan zes seconden duurt. De ingenieurs zeggen ook dat ze grondig aan de akoestiek van de motor gewerkt hebben.   

Naast dit kleine blok prijkt de vorstelijke 6.2 V8. Deze motor, die je ook in de Corvette terugvindt, levert een knap vermogen van 453 pk en 613 Nm koppel. Het blok is beschikbaar in combinatie met een manuele of automatische versnellingsbak en is zuiniger dan vroeger. Chevrolet laat de motor ook ademen via een actieve uitlaat die mooi klinkt bij stevige acceleraties of in vrijloop.

Technologie

De Camaro is niet langer de oude dinosaurus zonder moderne uitrusting. Vandaag heeft hij een multimediasysteem dat verbonden is met het internet en uitgerust is met Apple Car Play en de OnStar-bijstandsdiensten, zoals bij Opel. Tot slot doet de verlichting van het interieur een beroep op led-technologie – een Amerikaans fantasietje.

De basisprijs ligt in de buurt van 40.000 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km