China levert een vijfde van alle in de EU ingeschreven elektrische auto’s

Daarmee is het land na Duitsland de grootste leverancier van elektrische modellen bij ons. Dat blijkt uit cijfers van studiebureau Jato Dynamics. Maar die auto’s zijn meestal niet van een Chinees merk...

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 06 oktober 2022
  • Sector
  • 2.470 weergaven

Toegegeven, de meerderheid van de auto’s van Chinese merken die in Europa verkocht worden, zijn elektrisch. Het land heeft op dat vlak heel wat kennis en bovendien ook de nodige grondstoffen in huis om op grote schaal elektrische modellen te produceren. Maar het aantal wagens dat ze verkopen in ons land en ook in de rest van Europa is nog beperkt. Vanwaar dan al die in China gebouwde modellen? En neen, het gaat niet om een grote levering van BYD, dat een megacontract afsloot met verhuurbedrijf Sixt. 

Het is vooral Tesla dat zorgt voor een grote invoer van in China gebouwde modellen naar het Oude Continent, waarbij het garant staat voor ongeveer de helft van het volume in de inschrijvingen van de maand augustus. Daarnaast zorgen ook de wagens van het Chinese MG en de Dacia Spring voor Chinese import. Die laatste wordt in het verre Oosten immers verkocht als de in China gebouwde Renault Kwid.

Stijging in augustus

Augustus was trouwens de eerste maand van dit jaar waarin het totale aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in de EU stijgt (+3,5%) ten opzichte van vorig jaar. Benieuwd of die cijfers bevestigd worden eens de registraties voor de maand september berekend zijn voor de 27 landen. De cijfers over de eerste 8 maanden blijven wel nog negatief (-12%) ten opzichte van dezelfde periode in 2021.

Vooral de verkoop van benzinewagens gaat erop vooruit (+6%), terwijl verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische modellen minder hard lijkt te stijgen dan voordien (+3,5%). De best verkopende wagens in augustus zijn: overall de VW T-Roc (15.953 stuks), bij de plug-ins de Ford Kuga (3.721 stuks) en bij de puur elektrische modellen de Tesla Model Y (6.935 stuks).


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Tesla Inc..

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km