Chiptekort: de autobouwers organiseren zich

De twee industrieën moeten voortaan nauwer samenwerken.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 08 augustus 2022
  • Sector
  • 5.462 weergaven

De gevolgen van het chiptekort, dat de meeste autofabrikanten de afgelopen twee jaar dwong hun productiedoelstellingen bij te stellen, beginnen eindelijk wat af te zwakken. Anderzijds heeft deze crisis nieuwe kosten veroorzaakt voor een industrie die tot voor kort de neiging had iets te veel op chipfabrikanten te vertrouwen.

Concreet heeft deze ongekende crisis in de geschiedenis van de autosector de autobouwers ervan bewustgemaakt dat ook zij betrokken moeten zijn bij de productie van deze onderdelen, die tegenwoordig onmisbaar zijn geworden. Een moderne auto kan niet zonder deze chips!

Als gevolg hiervan hebben groepen als Renault, General Motors, Mercedes-Benz en Stellantis onlangs aangekondigd dat ze nauwer gaan samenwerken met chipfabrikanten om specifieke onderdelen te ontwerpen, terwijl autobouwers vroeger tevreden waren met het overhandigen van specificaties aan bedrijven die als gewone onderaannemers werden beschouwd. Deze mentaliteitsverandering betekent onvermijdelijk een nieuwe uitgavepost voor de auto-industrie, vooral qua onderzoek en ontwikkeling. Anderzijds moeten deze nieuwe samenwerkingsverbanden leiden tot een duurzamer aanbod en bijgevolg ook tot redelijkere productietijden.

Chipfabrikanten juichen

Voor de industrie van de elektronische componenten, die sterk in Azië geconcentreerd is, worden deze nieuwe samenwerkingsverbanden met open armen ontvangen. De bazen van heel wat bedrijven in deze hightech sector beschuldigden de autobouwers ervan niet te begrijpen hoe de toeleveringsketen van chips werkt en vooral niet te willen delen in de kosten en risico's die geleid hebben tot de crisis die we nu meemaken. De auto-industrie van haar kant zegt te begrijpen dat ze het risico van de bouw van chipfabrieken, die vaak miljarden dollars kosten, niet langer alleen aan chipmakers kan overlaten.

"We hebben het begrepen"

Volgens studiebureau Gartner zal er tegen 2026 gemiddeld voor zo'n $1.000 aan halfgeleiders in een voertuig zitten, een verdubbeling ten opzichte van 2020. De Porsche Taycan bijvoorbeeld, waar nu al zo'n 8.000 chips in zitten, zal er in de volgende generatie naar verwachting twee tot drie keer zoveel nodig hebben! En Berthold Hellenthal van de Volkswagen Groep vertelde in een reactie bij het persbureau Reuters: "We hebben begrepen dat we deel uitmaken van de halfgeleiderindustrie. We hebben nu teams die zich uitsluitend bezighouden met strategisch halfgeleiderbeheer." Dit is een trend die waarschijnlijk ook door andere autobouwers zal worden geïmplementeerd.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km