Christophe Deborsu: "Mijn vader is minstens één keer beter geweest dan Jacky Ickx"

  • Piette François
  • 05 augustus 2013

RTBF-journalist Christophe Deborsu, momenteel werkzaam voor tv-productiehuis Woestijnvis, is altijd al een snelle jongen geweest. En dat zit blijkbaar in de familie …

Deborsu: “Mijn allereerste wagen was een Renault 5 GT Turbo. Een kleine bom. Onze familie was in de ban van de snelheid. Als mijn pa een nieuwe auto kocht, moest die snel gerodeerd worden. Hij wou direct onderzoeken hoe hard die kon gaan. We hadden altijd sportieve wagens thuis: een Alfa Romeo, een Triumph ...”

Snelle familie

Deborsu: “Mijn vader is rallyrijder geweest. Zijn beste prestatie ooit was: de vierde plaats in de Rally van Luxemburg, eind jaren 60. De bekers in huis fascineerden mij als kind natuurlijk. Dat maakte de autosport heel tastbaar. Ik heb hem zelf nooit bewust zien racen, daarvoor was ik te klein. Hij is er door toedoen van mijn moeder mee gestopt, zij vond het een veel te gevaarlijke sport. De verhalen werden natuurlijk wél nog vaak opgediept. Bijvoorbeeld over die keer dat Jacky Ickx moest opgeven en mijn vader wél de finish haalde. ‘Ik ben toch minstens één keer beter geweest dan Jacky Ickx’, zei mijn pa dan. Trots dat dit mij maakte!”

Deborsu: “Nadat hij er zelf mee was gestopt, gingen we soms nog samen kijken naar races. In die tijd had je de Course de Côte op de Citadel van Namen. Je moest zo snel mogelijk de top van de heuvel oprijden. Die koers lééfde enorm in Namen. Je hoorde over heel de stad de motoren ronken. De rally interesseert mij nog altijd. Ik ben een grote fan van de Franse piloot Sebastien Loeb. In België onderschatten we hem als sportman. Niemand is zo vaak wereldkampioen rally geweest.”

Geflitst!

Deborsu: “Dat rallyverleden van mijn vader zal er wel niet vreemd aan geweest zijn dat ik zelf ook een snelle jongen werd. Hoe vaak ben ik niet geflitst geweest! Vroeger wou ik snelle en mooie wagens, maar na vier keer een perte totale te hebben gehad en door de wijsheid die met de jaren kwam, ben ik toch meer bij de risico’s beginnen stilstaan. Zeker na dat accident in 2005 was het duidelijk: op die manier verder gaan, had geen zin. Ik houd mij sindsdien aan de snelheidsbeperkingen. Ik heb nu een Coyote in de wagen, die constant de snelheid meet en mij verwittigt als ik de limiet overschrijd. Ik ben dus verstandiger en voorzichtiger geworden. Ook de veranderde tijdsgeest zal wel zijn rol hebben gespeeld in die mentaliteitswijziging.”

AC
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km