Citroën C5 Aircross: die andere Peugeot 3008

Enkele maanden na zijn lancering in China is de nieuwe SUV van Citroën in Europa gearriveerd. Hoewel hij verwant is met de Peugeot 3008 en Opel Grandland X wil de C5 Aircross zich onderscheiden met zijn Citroën-DNA.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 mei 2018

Het EMP2-platform van de PSA-groep doet ook dienst onder deze 4,5 meter lange Citroën. De C5 Aircross past daarmee tussen de Peugeot 3008 (4,45 meter) en de 5008 (4,64 meter). Hij maakt 580 liter aan kofferruimte vrij. Dat volume kan nog toenemen tot 720 liter dankzij drie afzonderlijke zetels die op rails verschuifbaar zijn.

Citroën-rijcomfort

Technisch onderscheidt de C5 Aircross zich van zijn PSA-neven door schokdempers met progressieve hydraulische druklagers. Die moet het rijcomfort van de hydropneumatische ophanging van weleer terug oproepen.

Personaliseerbaar

Esthetisch blijft de Europese versie van de C5 Aircross trouw aan zijn Chinese variant, die begin dit jaar werd voorgesteld. De nieuwe Citroën-designtaal met twee rijen lichtblokken vooraan is dus ook hier aanwezig. De C5 Aircross kan worden gepersonaliseerd met gekleurde elementen rond de mistlampen of de zijdelingse Airbumps. Citroën zegt dat er 30 combinaties mogelijk zijn.

Mobiel salon

Aan boord herkennen we dezelfde sfeer die Citroën in zijn recente modellen gebruikt. De voorzetels kunnen worden voorzien van een massagefunctie. De C5 Aircross introduceert het eerste volledig digitale instrumentenpaneel bij Citroën. Dat is 12,3 duim groot. Het touchscreen centraal op het dashboard is op zijn beurt 8 duim groot.

Plug-inhybride

In Europa komt de nieuwe C5 Aircross in de eerste plaats met de klassieke PureTech- en BlueHDi-motoren van de PSA-catalogus: de PureTech 130 en 180 en de BlueHDi 130 en 180. Citroën belooft een plug-inhybride voor 2019 met een volledig elektrisch rijbereik van 60 kilometer. Het zou de eerste Citroën-plugin uit de geschiedenis van het Franse merk zijn.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km