Citroën kondigt de stedelijke mobiliteit van morgen aan

Eigenlijk heeft “The Urban Collëctif” de mobiliteit voor de steden van de toekomst bedacht. Die is autonoom en voor iedereen toegankelijk, met deze originele conceptcar die een ‘elektrisch skateboard’ combineert met ‘Pods’.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 september 2021
  • Straf

Onlangs maakten we in hartje Brussel kennis met de nieuwe visie van Citroën op de mobiliteit in de stad aan boord van de originele vierwieler AMI.

De Fransen zijn echter duidelijk niet van plan om het daarbij te laten. De merken Citroën, Accor en JCDecaux hebben de krachten gebundeld in “The Urban Collëctif” om samen de mobiliteit van de toekomst uit te tekenen.

Binnen een zogezegd open-sourcemodel met de naam Citroën Autonomous Mobility Vision is het concept gebaseerd op een platform voor autonome en elektrische mobiliteit (The Citroën Skate) met daarop Pods bedoeld voor diverse diensten en gebruiksvormen.

Het idee om het hoofdplatform te scheiden van de mobiliteitsdiensten moet het mogelijk maken om “het gebruik van zelfrijdende technologie te maximaliseren door het aantal diensten te vergroten”. Concreet brengt Citroën zijn expertise voor het verplaatsen van de Pods via zijn autonome elektrische platform. De andere spelers mogen Pods verzinnen in functie van hun activiteitensector.

The Urban Collëctif illustreert het potentieel van deze open-sourcefilosofie door drie zeer verschillende mobiliteitsdiensten voor te stellen: Sofitel en Voyage, dat een exclusieve ervaring van stedelijke mobiliteit moet bieden, Pullman Power Fitness, een nieuwe manier om te sporten terwijl je je verplaatst en, tot slot, JCDecaux City Provider, een stedelijke mobiliteitsdienst op aanvraag.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km