CO2-boetes: kunnen constructeurs ze vermijden?

Sommige merken hebben hun doel al gehaald, andere lopen wat achter. Maar volgens deze studie van Transport & Environment zouden ook de achterkomers uiteindelijk de dans moeten ontspringen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 oktober 2020
  • Sector

We weten dat Europa eind dit jaar zijn rekenmachine zal bovenhalen om de gemiddelde uitstoot te berekenen van de auto’s die constructeurs in 2020 nieuw hebben verkocht. Merken die een op voorhand bepaald gemiddelde overschrijden, zullen (heel zware) boetes moeten betalen.

Tot voor kort leken constructeurs niet aan die sancties te kunnen ontsnappen. Toch lijken autobouwers nu goed op weg om ze te vermijden, zij het niet allemaal met dezelfde strategieën. Dat blijkt in elk geval uit een studie van Transport & Environment op basis van de verkoopcijfers van het eerste semester van 2020.

Volgens het onderzoek voldoen PSA, de BMW-groep en Volvo nu al aan de normen die de EU voor het eerste semester van 2020 had vastgelegd. De Italiaans-Amerikaanse groep FCA haalt ze ook dankzij een akkoord met Tesla, waardoor de cijfers van de elektrische constructeur in zijn statistieken mogen worden meegerekend.

Renault, Nissan, Ford en de combinatie Toyota-Mazda (die laatste hebben een vergelijkbaar akkoord zoals FCA en Tesla) moeten volgens T&E nog “een kleine achterstand van 2 g CO2/km inlopen”. Tegen het eind van het jaar zou dat moeten gelukt zijn.

De VW-groep (5 gram achterstand), Hyundai-Kia (7 en 3 gram), Daimler (9 gram) en Jaguar Land Rover (13 gram) lijken minder goed op weg. Toch denkt T&E dat ook zij hun zaken tegen het eind van het jaar op orde krijgen “via ofwel een conformiteitsstrategie die bestaat uit de verkoop van meer geëlektrificeerde voertuigen, ofwel via een koppeling van hun uitstoot aan die van andere bedrijven, of via een combinatie van beide”.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Transport&Environment.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km