CO2-uitstoot moet van Europa tegen 2030 flink naar beneden

Europa wil dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s tegen 2030 nog maar 66 g/km bedraagt. Met dat plan drijft de EU autoconstructeurs steeds meer in de richting van elektrische voertuigen. "Te ambitieus”, zo zeggen de constructeurs.

  • Bervoets Wim
  • 09 november 2017
  • Sector

Een auto mag in 2021 gemiddeld nog maar 95 g/km aan CO2 uitstoten. Tegen 2025 mag dat cijfer nog maar 81 g/km bedragen (een daling van 15% tegenover 2021), om tegen 2030 de doelstelling van 66 g/km te bereiken (een daling van 30%). Dat maakte de Europese Commissie in een voorstel bekend. De Commissie wil tegelijk 800 miljoen euro vrijmaken voor een netwerk van laadpunten voor elektrische auto’s, en nog eens 200 miljoen euro voor de ontwikkeling van batterijen.

Kloof met China

Met die strategie hoopt Europa de klimaatdoelstellingen van Parijs in het vizier te houden, en tegelijk de kloof op vlak van elektrische auto’s met andere economische spelers als China, Japan en de Verenigde Staten dicht te rijden. Vooral China elektrificeert tegen sneltempo, door onder meer quota op te leggen aan zijn constructeurs. Zover wil Europa niet gaan.

Slaan en zalven

Wel krijgen constructeurs die 2030 niet halen strenge boetes. Om hen te laten investeren in elektrische auto’s en hybrides, legt de Commissie nog een andere doelstelling op. Als tegen 2025 15% van het wagenpark van een constructeur bestaat uit auto’s die gemiddeld 50 g/km of minder aan CO2 uitstoten, dan is Europa soepeler voor auto’s die meer vervuilen. Tegen 2030 moet dat percentage 30% bedragen.

Kritiek

Het voorstel moet nog langs het Europees Parlement, maar stuit op stevige kritiek van de autoconstructeurs. ACEA, de vereniging van Europese autobouwers, noemt de doelstelling “een grote uitdaging” en “agressief, op basis van de situatie vandaag”. Volgens cijfers van automobielfederatie Febiac was in 2016 nog maar 3% van de nieuwe auto’s in ons land een hybride, en slechts 0,4% volledig elektrisch.

Wil van de klant

De Duitse constructeursvereniging VDA heeft de “wil van de klant” als belangrijkste bedenking. “De haalbaarheid van de doelstelling hangt ervan af of de klant in het verhaal meewil en of de openbare infrastructuur is aangepast. Bovendien is de doelstelling minder makkelijk geworden nu de dieselmarkt (met een gemiddeld lagere CO2-uitstoot, nvdr.) is ingestort”, zo klinkt het. “Een daling van 20% in plaats van 30% had nog duur geweest, maar wel haalbaar”, besluit ACEA.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km