Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Europa wil dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s tegen 2030 nog maar 66 g/km bedraagt. Met dat plan drijft de EU autoconstructeurs steeds meer in de richting van elektrische voertuigen. "Te ambitieus”, zo zeggen de constructeurs.
Een auto mag in 2021 gemiddeld nog maar 95 g/km aan CO2 uitstoten. Tegen 2025 mag dat cijfer nog maar 81 g/km bedragen (een daling van 15% tegenover 2021), om tegen 2030 de doelstelling van 66 g/km te bereiken (een daling van 30%). Dat maakte de Europese Commissie in een voorstel bekend. De Commissie wil tegelijk 800 miljoen euro vrijmaken voor een netwerk van laadpunten voor elektrische auto’s, en nog eens 200 miljoen euro voor de ontwikkeling van batterijen.
Met die strategie hoopt Europa de klimaatdoelstellingen van Parijs in het vizier te houden, en tegelijk de kloof op vlak van elektrische auto’s met andere economische spelers als China, Japan en de Verenigde Staten dicht te rijden. Vooral China elektrificeert tegen sneltempo, door onder meer quota op te leggen aan zijn constructeurs. Zover wil Europa niet gaan.
Wel krijgen constructeurs die 2030 niet halen strenge boetes. Om hen te laten investeren in elektrische auto’s en hybrides, legt de Commissie nog een andere doelstelling op. Als tegen 2025 15% van het wagenpark van een constructeur bestaat uit auto’s die gemiddeld 50 g/km of minder aan CO2 uitstoten, dan is Europa soepeler voor auto’s die meer vervuilen. Tegen 2030 moet dat percentage 30% bedragen.
Het voorstel moet nog langs het Europees Parlement, maar stuit op stevige kritiek van de autoconstructeurs. ACEA, de vereniging van Europese autobouwers, noemt de doelstelling “een grote uitdaging” en “agressief, op basis van de situatie vandaag”. Volgens cijfers van automobielfederatie Febiac was in 2016 nog maar 3% van de nieuwe auto’s in ons land een hybride, en slechts 0,4% volledig elektrisch.
De Duitse constructeursvereniging VDA heeft de “wil van de klant” als belangrijkste bedenking. “De haalbaarheid van de doelstelling hangt ervan af of de klant in het verhaal meewil en of de openbare infrastructuur is aangepast. Bovendien is de doelstelling minder makkelijk geworden nu de dieselmarkt (met een gemiddeld lagere CO2-uitstoot, nvdr.) is ingestort”, zo klinkt het. “Een daling van 20% in plaats van 30% had nog duur geweest, maar wel haalbaar”, besluit ACEA.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.