Volkswagen
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Dat zal gebruikt worden voor de Collect&Go thuisleverdienst.
Neen, niet alleen in Silicon Valley kom je autonome voertuigen tegen die allerlei goederen op de juiste plaats moeten afleveren. In België is de Colruyt-groep een pionier op dat vlak met zijn nieuwe 'Clevon 1'. Op 23 november voerde Collect&Go, de online boodschappendienst van de Belgische groep, in Londerzeel een test uit met een autonoom voertuig. Het legde daarbij een afstand af van 4 km, de langste dergelijke reis ooit in België en de eerste die werd gemaakt zonder de fysieke aanwezigheid van een bestuurder.
De afgelopen weken vonden al de eerste tests plaats met de Clevon 1 op de parking van het distributiecentrum in Londerzeel. Maar woensdag was het dus tijd voor een rit op de openbare weg onder politiebegeleiding. De snelheid van het voertuig werd beperkt tot 25 km/u, maar het kan 50 km/u halen. Er kunnen zestien Collect&Go-bakken in. Na de levering keert het voertuig terug naar het distributiecentrum. De Clevon 1 gebruikt drie camera's vooraan, twee opzij en één achteraan. Het is ook uitgerust met een aantal korte- en langeafstandsradars die afstanden kunnen meten, maar ook obstakels kunnen herkennen en identificeren, zoals auto's, fietsen en voetgangers. Het voertuig communiceert via 4G met een operator in een controlekamer. Voor extra betrouwbaarheid is hij ook uitgerust met twee simkaarten van twee verschillende operatoren.
Voordat het communiceert over de toekomstige invoering van deze oplossing, wil Colruyt Group het onbemande voertuig grondig testen. Maar er is zonder twijfel belangstelling. "Er is al een wereldwijd tekort aan chauffeurs, de kosten van de laatste kilometers zijn erg hoog en de mobiliteit in steden is een echte uitdaging," zegt Tom De Prater, hoofd van de Collect&Go dienst. In de komende twee maanden zal, in overeenstemming met de vergunning die de FOD Mobiliteit afleverde, de Clevon 1 tussen 10 en 15 uur over de weg mogen rijden, steeds via dezelfde geplande route. Om veiligheidsredenen worden de spitsuren vermeden. Het voertuig zal de route meerdere keren per dag afleggen om zijn leveringen te doen. Aanvankelijk zal de lokale politie het nog begeleiden, zoals afgelopen woensdag, maar na verloop van tijd zal het helemaal alleen rondrijden. Na twee maanden wordt het project geëvalueerd.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.