Vergeten concept: Bugatti 16C Galibier

Een weelderige berline om de Veyron te vervangen. De ultieme, 1.000 pk sterke limousine voor de machtigste leiders van de planeet. Een toonbeeld van technologie, maar helaas een project dat halverwege werd stopgezet.
  • Piette François
  • 26 augustus 2016

De Galibier veroorzaakte heel wat ophef toen hij in september 2009 aan een select publiek werd voorgesteld. Net als de Royale in 1927 moest deze Bugatti de markt van de luxueuze limousines opnieuw bepalen. Geen gebrek aan lovende commentaren, en de technische kenmerken waren om van te duizelen. Net als bij de Royale…

16 cilinders en een compressor

De motor was overgenomen uit de Veyron. Maar omdat hij hier een ander karakter moest hebben en meer op comfort gericht moest zijn, wisselden de Bugatti-ingenieurs de vier turbo’s in voor een compressor met twee fases. Van de kolossale achtliter met zestien cilinders bleef nog genoeg vermogen over: minstens 800 pk!

Hybride

Bugatti had ook een plug-inhybride onderzocht. Die bracht het vermogen tot 1.000 pk. Op die manier zou dit slagschip van 5,37 m en 2,1 ton 100 km/u halen in 2,7 seconden en een topsnelheid van bijna 380 km/u!

Gemoedsrust

Het kolossale vermogen werd naar de vier wielen gestuurd via een automaat met dubbele koppeling en acht verzetten. Bugatti vermeldde ook dat de W16 zowel op benzine als op ethanol kon rijden. Voor de assen had het merk een specifieke ophanging en keramische remmen ontwikkeld.

Helaas…

Het concept leek zeer geslaagd. Toch leek het vanaf het begin alsof het merk er niet echt in geloofde. Het concept werd bijvoorbeeld alleen op de persdag op het salon van Genève voorgesteld. Daarna leek het merk het er niet meer over te hebben, tot in 2014 eindelijk werd aangekondigd dat de Galibier nooit geproduceerd zou worden…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km