Continental komt met een oplaadautomaat

Geen zin om elke avond je elektrische of plug-in hybride auto in te pluggen? Goed nieuws: Continental heeft samen met Volterio een systeem ontwikkeld dat die klus van je overneemt!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 03 februari 2022
  • Elektrisch

Je kan ermee lachen, maar heel wat mensen vinden het vervelend, hun auto telkens opnieuw inpluggen in weer en wind. Maar er zijn wel meer comfortsnufjes die je maar niets vindt tot je eraan gewend geraakt bent… En het heeft ook andere voordelen, want zo heb je met je plug-in hybdride altijd een volle batterij wanneer je vertrekt, en verbruik je dus minder en stoot je minder uit. De oplossing van Continental Engineering Services en de start-up Volterio werkt door middel van een plaat die onder de auto bevestigd wordt, en een module die zich op een parkeerplek bevindt. Dat kan bij je thuis zijn, maar bijvoorbeeld ook op een bedrijfsparking of aan een openbare laadpaal.

Contact


Neen, dit is geen systeem met inductie, zoals BMW en Volkswagen testten. Daarvoor moet je uiterst precies parkeren en er gaat meer energie verloren. En het is ook geen robot, nog een idee van VW. Bij deze oplossing communiceren de plaat op de grond en de plaat tegen de auto met elkaar, en maken ze fysiek contact om te laden. Er kan daarbij een afwijking van 30 cm overbrugd worden , waardoor parkeerprecisie minder een probleem vormt.

Leverbaar in 2024

Nog dit jaar wordt er gestart met praktijktesten, en tegen 2024 moet het systeem op de markt komen, eerst met een laadvermogen van 22kW voor private toepassingen, bijvoorbeeld als alternatief voor een wallbox. Later volgt een 50 kW DC snellaadmodel voor publieke toepassingen. Aangezien Continental als toeleverancier van de autosector heel wat contacten heeft, zou het ons niet verbazen als het systeem in de toekomst door constructeurs af-fabriek aangeboden wordt. Maar het kan ook nagemonteerd worden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Continental.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km