Volkswagen
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Geen zin om elke avond je elektrische of plug-in hybride auto in te pluggen? Goed nieuws: Continental heeft samen met Volterio een systeem ontwikkeld dat die klus van je overneemt!
Je kan ermee lachen, maar heel wat mensen vinden het vervelend, hun auto telkens opnieuw inpluggen in weer en wind. Maar er zijn wel meer comfortsnufjes die je maar niets vindt tot je eraan gewend geraakt bent… En het heeft ook andere voordelen, want zo heb je met je plug-in hybdride altijd een volle batterij wanneer je vertrekt, en verbruik je dus minder en stoot je minder uit. De oplossing van Continental Engineering Services en de start-up Volterio werkt door middel van een plaat die onder de auto bevestigd wordt, en een module die zich op een parkeerplek bevindt. Dat kan bij je thuis zijn, maar bijvoorbeeld ook op een bedrijfsparking of aan een openbare laadpaal.
Neen, dit is geen systeem met inductie, zoals BMW en Volkswagen testten. Daarvoor moet je uiterst precies parkeren en er gaat meer energie verloren. En het is ook geen robot, nog een idee van VW. Bij deze oplossing communiceren de plaat op de grond en de plaat tegen de auto met elkaar, en maken ze fysiek contact om te laden. Er kan daarbij een afwijking van 30 cm overbrugd worden , waardoor parkeerprecisie minder een probleem vormt.
Nog dit jaar wordt er gestart met praktijktesten, en tegen 2024 moet het systeem op de markt komen, eerst met een laadvermogen van 22kW voor private toepassingen, bijvoorbeeld als alternatief voor een wallbox. Later volgt een 50 kW DC snellaadmodel voor publieke toepassingen. Aangezien Continental als toeleverancier van de autosector heel wat contacten heeft, zou het ons niet verbazen als het systeem in de toekomst door constructeurs af-fabriek aangeboden wordt. Maar het kan ook nagemonteerd worden.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...