Corvette weldra met middenmotor en 1.000 pk?

Het gonst van de geruchten over de toekomstige Corvette. Dat er zoveel over wordt gekletst in het automilieu komt omdat hij voor het eerst in zijn carrière van liefst 65 jaar de zaken radicaal anders zou gaan aanpakken.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 augustus 2018

De liefhebbers van de huidige formule (motor voorin, achterwielaandrijving, atmosferische V8) moeten nog niet in paniek schieten: de C7 heeft nog een paar mooie jaren voor zich. Volgens onze collega’s van Autocar zou hij zelfs broederlijk naast de revolutionaire C8 in de showroom blijven staan. Maar wat maakt die C8 dan zo bijzonder, als we de geruchten mogen geloven?

V8 only

Het zou zomaar kunnen dat deze nieuwe Corvette alle verworvenheden van tafel veegt en kiest voor een architectuur met de motor centraal achterin, voor een betere gewichtsverdeling. Maar de Yankee-V8 met stoterstangen en zonder enige drukvoeding zou wel nog steeds de dienst uitmaken. Hij is namelijk onverwoestbaar, goedkoop om te bouwen en, last but not least, kan gemakkelijk 500 pk ophoesten in atmosferische vorm. Toch zou ook aan een biturboversie worden gedacht, voor de ZR1-versie.

Nog krachtiger

Toch zou niet enkel de architectuur op de schop gaan. Er zou namelijk ook een hybride versie in de pijplijn zitten, met een elektromotor per as (waardoor deze Corvette een vierwielaandrijver zou worden) en een vermogen van liefst 1.000 pk. Ander opvallend nieuws: een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Zou die de manuele versnellingsbak vervangen waar de puristen nog steeds zo aan verknocht zijn? Toegegeven, we moeten alles nog in de voorwaardelijke wijs houden, wat onze collega’s van Autocar ook mogen beweren. Maar als hun voorspellingen uitkomen, dan zou de Corvette een gevaarlijke rivaal kunnen worden voor bijvoorbeeld de Lamborghini Huracan, Ferrari 488 GTB of McLaren 720S.

Terug naar achteren…

Het idee van een Corvette met de motor achterin zal sommigen misschien koude rillingen bezorgen, maar het idee is eigenlijk niet zo nieuw: er zijn al heel wat concepts met die architectuur gebouwd, van de XP-819 uit 1964 tot de Aerovette uit 1976. Begin de jaren 1970 dacht Chevrolet er zelfs aan om de V8 in te ruilen voor een Wankelmotor met twee rotors.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km