Dacia Logan MCV: schoonheidsoperatie

  • Van den Bogaert Robin
  • 05 maart 2013

Een lage prijs en veel ruimte hadden ze al, maar mogen we Dacia’s vanaf nu ook mooi noemen? Na de Logan en de Sandero steekt nu ook de Logan MCV in een modern kleedje. De populaire breakversie oogt hierdoor minder utilitair.

De Logan MCV werd oorspronkelijk ontworpen door de bestelwagenafdeling van Renault en dat was er ook aan te zien. Functioneel, dat wel, maar ook vrij rudimentair. Het concept sloeg wel aan – bijna 340.000 verkopen sinds 2006 – en dus gaat Dacia nu voort op dezelfde weg. Maar met een beetje meer klasse.

"De Logan MCV wint aan dynamisme, onder meer dankzij de licht aflopende achterruit en de hertekende flanklijnen, een karaktertrek die door de Lodgy en de Duster werd geïntroduceerd. Met dat nieuwe design leunt de Logan MCV dichter bij het auto-universum aan, zonder daarvoor interieurruimte op te offeren”, zegt ontwerper David Durand.

Uitrusting

Vijf zitplaatsen, een kofferruimte van 573 liter en een laadlengte van maximaal 2,7 meter zijn goede praktische troeven. Behalve het design, maakte ook de uitrusting een sprong voorwaarts. De (door Europa verplichte) stabiliteitscontrole (ESC), de stuurbekrachtiging, de laterale airbags en de 1/3-2/3 neerklapbare achterbank zijn standaard. Ook een multimediasysteem met aanraakscherm, een snelheidsregelaar en –begrenzer en parkeersensoren behoren tot de mogelijkheden.

Eco-modus

Onder de motorkap is er keuze tussen een 1.2 16v (75 pk), een 0.9 Tce driecilinder (90 pk) en de bekende 1.5 dCi (75 en 90 pk). Nieuw, naargelang de versie, is de Eco-modus die het motorbeheer en de klimaatregeling aanpast. De bestuurder kan die functie inschakelen om het verbruik te verlagen.

De Logan MCV is verkrijgbaar vanaf het tweede trimester van 2013.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km