Daimler ontwikkelt techniek om makkelijker elektrische auto’s op te laden

Geen kaart, app of code meer nodig om je elektrische auto aan een publieke laadpaal op te laden. Met deze techniek van Daimler hoef je je auto alleen maar in te pluggen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 april 2018
  • Elektrisch

Om je auto aan een laadpunt op te laden, moet je een kaart hebben, een smartphone-app of een andere vorm van identificatie. Daimler en het Duitse bedrijf Hubject ontwikkelden nu een “Plug&Charge”-systeem.

ISO 15118

Het systeem gebruikt de bankgegevens van de chauffeur met behulp van de internationale norm ISO 15118 rond “vehicle-to-gridcommunicatie”. Als de auto verbinding maakt met de laadpaal, wordt de informatie geëncrypteerd uitgewisseld en begint het laden automatisch.

Smart en EQ

De Plug&Charge-technologie wordt nu geïntegreerd in de elektrische Smart ForTwo en ForFour. Daimler wil de technologie ook toepassen in de toekomstige elektrische EQ-modellen van Mercedes.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km