Datsun verdwijnt (opnieuw)

De low-cost aanpak die het merk koos, is uitgedraaid op een flop

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 26 april 2022
  • Sector
  • 1.949 weergaven

Het in 1913 door de Japanse ingenieur en mecanicien Masujiro Hashimoto opgerichte merk Datsun werd in 1933 gekocht door Nissan. Het is vooral in de jaren ‘70 dat de kleine autobouwer succes kende met coupés als de 240Z, 260Z en 280Z, die zowel sportief als betrouwbaar en betaalbaar waren. Maar in 1983 trok Nissan, omwille van commerciële stroomlijning, de stekker er voor de eerste keer uit en geraakte Datsun gedurende drie decennia in de vergetelheid.

Herboren onder Ghosn

In het licht van het succes van Dacia in Europa besliste Carlos Ghosn, die op dat moment aan het hoofd stond van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, om Datsun te laten herrijzen en er een soort Dacia van de Nissan-tak van de groep van te maken, met een auto voor groeilanden aan minder dan € 5.000. In 2013 werd de Datsun GO door Ghosn zelf onthuld op het salon van New Delhi. De in Rusland, Indië en Indonesië gebouwde stadswagen was een kloon van de Lada Granta, een model dat 0 sterren scoorde in de Euro NCAP crashtests.

Een desastreuze reputatie en een gevaarlijke productie remmen de verkoop van de GO en zorgen ervoor dat de rendabiliteit van het project keldert. Makoto Uchida, die Ghosn opvolgde na diens val, beslist om niet langer geld te pompen in de auto en het gefaalde project van zijn voorganger te stoppen. Alleen de fabriek in het Indische Chennai blijft draaien en bouwt de Redi-Go, die in 2020 de GO opvolgt. Vorig jaar rolden er amper 7.000 stuks van de band… Een echte flop! “De verkoop gaat door tot de uitputting van de stock, en de service blijft verzekerd voor de auto’s die rondrijden,” benadrukt Nissan.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Bronco komt naar Europa!

De Bronco komt naar Europa!

Ford zal hem volgend jaar in beperkte aantallen invoeren. Maar hoeveel stuks en aan welke prijs?

Renault 5 Diamant: restomod als voorsmaakje

Renault 5 Diamant: restomod als voorsmaakje

De iconische Renault 5 krijgt een moderne make-over om zijn elektrische toekomst voor te bereiden. En hij wordt geveild voor het goede doel!

Mazda CX-60 krijgt een sterkere… diesel!

Mazda CX-60 krijgt een sterkere… diesel!

De zescilinder komt er in twee versies, met tot 254 pk en 550 Nm.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Voor zijn veiling in Monterey heeft Mecum Auctions 3 ontwikkelingsprototypes van de LaFerrari gevonden! Elk exemplaar vertegenwoordigt een belangrijke fase in de ontwikkeling van de hypercar van het merk met het steigerende paard.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km