Datsun verdwijnt (opnieuw)

De low-cost aanpak die het merk koos, is uitgedraaid op een flop

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 26 april 2022
  • Sector

Het in 1913 door de Japanse ingenieur en mecanicien Masujiro Hashimoto opgerichte merk Datsun werd in 1933 gekocht door Nissan. Het is vooral in de jaren ‘70 dat de kleine autobouwer succes kende met coupés als de 240Z, 260Z en 280Z, die zowel sportief als betrouwbaar en betaalbaar waren. Maar in 1983 trok Nissan, omwille van commerciële stroomlijning, de stekker er voor de eerste keer uit en geraakte Datsun gedurende drie decennia in de vergetelheid.

Herboren onder Ghosn

In het licht van het succes van Dacia in Europa besliste Carlos Ghosn, die op dat moment aan het hoofd stond van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, om Datsun te laten herrijzen en er een soort Dacia van de Nissan-tak van de groep van te maken, met een auto voor groeilanden aan minder dan € 5.000. In 2013 werd de Datsun GO door Ghosn zelf onthuld op het salon van New Delhi. De in Rusland, Indië en Indonesië gebouwde stadswagen was een kloon van de Lada Granta, een model dat 0 sterren scoorde in de Euro NCAP crashtests.

Een desastreuze reputatie en een gevaarlijke productie remmen de verkoop van de GO en zorgen ervoor dat de rendabiliteit van het project keldert. Makoto Uchida, die Ghosn opvolgde na diens val, beslist om niet langer geld te pompen in de auto en het gefaalde project van zijn voorganger te stoppen. Alleen de fabriek in het Indische Chennai blijft draaien en bouwt de Redi-Go, die in 2020 de GO opvolgt. Vorig jaar rolden er amper 7.000 stuks van de band… Een echte flop! “De verkoop gaat door tot de uitputting van de stock, en de service blijft verzekerd voor de auto’s die rondrijden,” benadrukt Nissan.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Nissan.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km