De 10 grootste ergernissen op de weg

Middenvakrijders, chauffeurs die geen richtingaanwijzer gebruiken of agressieve chauffeurs: we ergeren er ons allemaal aan. Dit zijn volgens Touring onze tien grootste ergernissen op de weg.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 december 2018

Touring hield de rondvraag bij 1.200 mensen en stelde vast dat we ons het meest ergeren aan iemand die zijn richtingaanwijzers niet gebruikt (41 procent). “Geen richting aangeven wanneer je van rijstrook wisselt of stopt is al een gewoonte sinds de uitvinding van de richtingaawijzer”, zegt Touring.

Gehaaste chauffeurs

Met krachtig remmen en optrekken en obscene gebaren werken agressieve chauffeurs zowat een derde van de respondenten op de zenuwen. Hardnekkige middenvakrijders vervolledigen de top 3. Wie onnodig op het middenvak blijft hangen riskeert een boete van 58 euro en irriteert 31 procent van de respondenten.

Onaangepaste snelheid en bumperkleven worden ook maar matig geapprecieerd. Een kruispunt blokkeren, andere weggebruikers de pas afsnijden, dubbel parkeren en door het rood rijden maken het lijstje af.

De volledige top 10:

1. Geen richtingaanwijzer gebruiken: 41%

2. Agressief rijden: 33%

3. Middenvakrijden: 31%

4. Onaangepaste snelheid: 29%

5. Bumperkleven: 24%

6. Een kruispunt vastzetten: 21%

7. Andere weggebruikers de pas afsnijden: 17%

8. Dubbel parkeren: 11%

9. Door het rood rijden: 8%

10. Controles tijdens de spitsuren: 2%

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Touring.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km