Van Hyundai tot Lamborghini: allemaal kozen ze het salon van Genève uit om hun nieuwe SUV aan het grote publiek voor te stellen. Dit zijn de 13 die er hun grote debuut beleven.

Wim Bervoets
08/03/2018

1. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Nürburgring Edition

De Stelvio Quadrifoglio is de snelste SUV op de Nürburgring, en dat wrijft constructeur Alfa Romeo er nog eens graag in. Met de Nürburgring Edition, een tot 108 exemplaren beperkte reeks in Circuito-grijs koetswerk. Koolstofvezelaccenten aan buiten- en binnenkant, kuipzetels en keramische remmen maken het plaatje af. De Nürburgring Edition is er trouwens ook voor de Giulia Quadrifoglio.

2. Alpina XD4

Bij de Duitse constructeur Alpina zitten ze niet stil. Het merk uit Buchloe pakte nog maar net uit met de XD3 op basis van BMW’s nieuwe X3, of hun interpretatie van de fonkelnieuwe X4 is er al. Die heet – weinig verrassend – XD4, en leent dezelfde 3.0 zescilinder dieselmotor met vier turbo’s. Goed voor 388 pk, 770 Nm en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden.

3. Bentley Bentayga Hybrid

Een kolossale W12? Nee hoor, de Bentley-SUV verpakt nog wel wat anders onder de kap. Een V8 bijvoorbeeld, en nu ook een hybride aandrijflijn. De eerste hybride aandrijving in een Bentley bestaat uit een 3 liter grote V6 en een elektromotor. Meer willen de Britten nog niet kwijt, wel dat het hem een volledig elektrisch rijbereik van 50 kilometer moet opleveren.

4. BMW X4

Sneller dan voorzien afgelost, maar niet onlogisch: de X4 stond op het oude platform van de vorige X3. Diezelfde X3 is vernieuwd, dus volgt de X4 meteen. De SAV – dixit BMW – wordt niet alleen lichter en groter, maar ziet vooral zijn achterkant stevig hertekend. Het motoraanbod bestaat uit viercilinders, bovenaan de voedselketen staan twee zescilinders: de M40i en M40d.

5. Honda CR-V

Deze Japanner leidt bij ons een wat discreet bestaan, maar is intussen aan zijn vijfde generatie toe. Die is groter en ruimer, en zal voor het eerst plaats bieden aan zeven passagiers. Aftrappen doet deze nieuwe CR-V met een 1.5 VTEC turbobenzine, een dieselversie is er niet. Die wordt namelijk vervangen door een hybride…

6. Hyundai Kona Electric

De Koreanen verwachten veel van hun nieuwe SUV. Ze hebben er alleszins veel vertrouwen in, want de Kona wordt ook gelanceerd in een volledig elektrische versie. Die is al meteen beschikbaar in twee versies: een instapversie met 135 pk en een krachtigere variant met 204 pk. Volgens de nieuwe WLTP-cyclus levert dat een rijbereik op van 300 en 470 kilometer.

7. Hyundai Santa Fe

Nog meer SUV-nieuws op de Hyundai-stand in Genève: het Koreaanse vlaggenschip steekt in het nieuw. Dat is nog steeds de Santa Fe, die zijn design opgewaardeerd ziet om bij de rest van de huidige Hyundai-familie te horen. Opmerkelijk veiligheidssnufje: de Santa Fe geeft een waarschuwingssignaal als de chauffeur de auto sluit wanneer er nog kinderen of huisdieren aan boord zijn. Een primeur.

8. Jaguar I-Pace

De Britten stuurden heel wat teasers de wereld in, maar de productieversie van hun eerste volledig elektrische SUV staat in Zwitserland. De batterij is 90 kWh sterk, het theoretische rijbereik bedraagt volgens de WLTP-cyclus 480 kilometer. Net als de nieuwe Nissan Leaf kan je optrekken en remmen met het gaspedaal: laat het los en de regeneratieve remkracht doet de rest.

9. Lamborghini Urus

Na Porsche, Bentley en Maserati is dit opnieuw een prestigieuze constructeur die zwicht voor de lokroep van de SUV. De Urus deelt heel wat onderdelen met de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne (zoals zijn 650 pk sterke 4.0 V8 biturbo) maar voegt daar een geheel eigen Lamborghini-stijl aan toe. Hij krijgt er binnenkort trouwens een hybridevariant bij.

10. Lexus UX

Lexus’ instapmodel, de CT, is aan vervanging toe. Zijn opvolger is weliswaar geen klassieke hatchback, maar een SUV: de UX. De Japanner deelt zijn platform met zijn neef van moederhuis Toyota, de C-HR. De UX krijgt wel een nieuwe hybridemotor: de 2.0 uit de eveneens vernieuwde Auris, die in deze Lexus-SUV 180 pk zal produceren.

11. Mercedes G-Klasse

Never change a winning team. Tenzij dat team bestaat uit de Mercedes G-Klasse. Na een decennialange carrière wordt hij afgelost door een opvolger die er… quasi hetzelfde uitziet. Onderhuids is hij weliswaar een heel pak moderner geworden, en ook de technologie is meer Windows 10 dan Windows 95. Een bij voetballers populaire AMG-versie mag uiteraard niet ontbreken.

12. Mitsubishi Outlander PHEV

Deze plug-inhybride SUV is vooral bij onze noorderburen bijzonder populair. Een facelift moet hem daarom wat meer speeltijd geven, maar mechanisch zijn de wijzigingen iets ingrijpender: de oude 2.0-verbrandingsmotor uit de hybride aandrijflijn wordt vervangen door een nieuwe benzine van 2,4 liter. De elektromotor werd eveneens krachtiger, de batterij groter.

13. Range Rover SV Coupé

Als knipoog naar het debuut van de originele Range Rover in de jaren 70 bouwt SVO, de afdeling bij Land Rover die de leuke speelgoedjes mag maken, een coupéversie van de huidige Range Rover. De originele terreinwagen had drie deuren, deze tot 999 exemplaren beperkte reeks dus ook. Nog meer verschillen met de gewone Range Rover: hij heeft maar vier zitplaatsen en is de snelste Range Rover ooit.

+ Zo vers dat we hem bijna over het hoofd zien: de Cupra Ateca! De SUV van Seats nieuwe dochtermerk verpakt een 2.0 TSI met 300 pk, goed voor een sprint naar 100 km/u in 5,4 seconden en een top van 245 km/u.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.