De 5 geheimen van de Alfa Romeo Giulietta, de sensueelste sportwagen ooit?

Er is geen twijfel mogelijk: alle goede feeën van destijds hebben zich over de wieg van de kleine Giulietta gebogen. Dit kleine autootje bundelde alle gedroomde eigenschappen voor een betaalbare sportwagen: een verleidelijke lijn, een woeste motor en een speels rijgedrag. Hij verzekerde het overleven van zijn merk na de oorlog.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 november 2020

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1 en de Ford T, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Alfa Romeo Giulietta.

 

1. Bocht van 180 graden

De 5 geheimen van de Alfa Romeo Giulietta, de sensueelste sportwagen ooit?

Vandaag lijkt het nauwelijks te geloven, maar voor de oorlog was Alfa Romeo een absolute maatstaf in sportiviteit, een beetje op het niveau van Ferrari vandaag. De oorlog en alle beperkingen die eruit volgden deden de leiders van het merk echter inzien dat de wereld heel moeilijk zou worden voor luxeproducten.

Op die manier rijpte het idee voor een kleine, betaalbare berline met een bescheiden cilinderinhoud. Maar Alfa Romeo wou zijn wortels niet ontkennen en zette daarom volop in op toptechnologie, die zelfs vooruitstrevend was, om deze kleine auto zo dynamisch mogelijk te maken: een geheel lichtmetalen motor met twee bovenliggende nokkenassen, hemisferische verbrandingskamers, een zelfdragend koetswerk,…

2. De coupé Sprint: totaal onverwacht succes

De 5 geheimen van de Alfa Romeo Giulietta, de sensueelste sportwagen ooit?

Alfa Romeo vestigde veel hoop op de berline, maar de coupé Sprint die ervan was afgeleid leek niet voor een grootse commerciële carrière voorbestemd. Daarom werd de assemblage ervan uiteindelijk aan Bertone toevertrouwd. De geschiedenis gaf het merk ongelijk: er werden er 36.000 van gemaakt.

3. Naam van een Russische aristocraat?

De 5 geheimen van de Alfa Romeo Giulietta, de sensueelste sportwagen ooit?

De oorsprong van de naam Giulietta is wat vaag, maar één legende duikt steeds weer op: bij de onthulling van de berline 1900 in Parijs dook een delegatie leidinggevenden van het merk samen met coureur Wimille het Parijse nachtleven in. Een Russische prins merkte hen op en zei: “8 Romeo’s en geen Julia?” als knipoog naar de beroemde tragedie van Shakespeare. Er bestaan nog andere varianten, maar deze is uiteraard de meest romantische…

4. Talrijke varianten, waaronder SS en een break

De 5 geheimen van de Alfa Romeo Giulietta, de sensueelste sportwagen ooit?

Er waren bijzonder veel koetswerkvarianten: een vierdeursberline, de coupé Sprint, de SS (voor Sprint Speciale, een coupé met een nog sportievere look), SZ (Sprint Zagato, bestemd voor de autosport), Spider (cabriolet) en Promiscua (een break met een koetswerk van Colli).

5. Legendarische motor met meer dan 100 pk per liter

De 5 geheimen van de Alfa Romeo Giulietta, de sensueelste sportwagen ooit?

Het racepalmares van de Giulietta is adembenemend: het aantal kampioenschappen en internationale rally’s dat door deze ongelooflijke machine werd gewonnen is ontelbaar. Met standaard koetswerk of in een lichtere variant zoals die van Zagato, de Giulietta domineerde bijna altijd in zijn cilinderinhoudsklasse.

Zijn grote succes was niet enkel te danken aan zijn rijgedrag, maar ook aan de prestaties van zijn kleine 1,3-litermotor. Sommige specialisten zeggen zonder dralen dat deze viercilinder meer dan 30 jaar op zijn tijd vooruit was. Dat is niet eens zo’n overdrijving, want deze in 1954 in de Giulietta voorgestelde motor bleef nagenoeg alle Alfa Romeo’s aandrijven tot… 1994. Zijn betrouwbaarheid, zuinigheid, prestaties, klank en… zijn looks maken hem vandaag tot een legende. In de autosport slaagde Alfa erin om bijna 120 pk uit de kleine 1.3 te persen, zonder turbo, en dat aan het begin van de jaren ’60.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km