De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden

De BMW M1 werd geproduceerd van 1978 tot 1981 en werd een commerciële flop. Vandaag wordt hij nochtans door liefhebbers op handen gedragen. De M1 was het eerste M-product uit Beieren. Hij heeft indruk gemaakt door zijn rijgedrag, motor en palmares. De mooiste exemplaren wisselen vandaag voor meer dan 600.000 euro van eigenaar. Een terugblik op een legende die in zijn tijd miskend was…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 november 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV  en de Volvo 240, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de BMW M1. 

De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden

  • Hij had er al eerder kunnen zijn

Begin de jaren ’70 dacht BMW na over een polyester sportwagen met twee zitplaatsen. Het ontwikkelde daarom een studie: de Turbo Concept. Die was uitgerust met een centraal achterin en overdwars ingeplante motor, zoals in de Lamborghini Miura. De Beiers dachten echter niet aan een V12 maar wel aan een turboviercilinder uit de 2002 Turbo. Het project was vergevorderd, maar door de oliecrisis belandde het in de ijskast.

De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden

  • Gebouwd om Porsche te kloppen

Pas in 1977 werd het idee weer bovengehaald. BMW hoopte Porsche van zijn troon te stoten in de autosport, meer in het bijzonder in de Groep 5. Om de wagen in die laatste categorie te kunnen homologeren, moest het 400 exemplaren bouwen.

De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden

  • Klaargestoomd door voormalige Lambo-ingenieurs

En daar wrong het schoentje: BMW had niet de nodige knowhow of infrastructuur om deze 400 auto’s te produceren. Daarom deed het een beroep op een getalenteerde partner: Lamborghini. Helaas geraakte die laatste in financiële problemen waardoor BMW het project terug in eigen beheer moest nemen. Dat wil echter niet zeggen dat er niets Italiaans aan de M1 is: het ontwerp komt van Giugiaro (die zich heeft geïnspireerd op de conceptcar uit 1972) terwijl voormalige Lamborghini-ingenieurs Italengineering hadden opgericht om de technische ontwikkeling af te ronden. De M1 is dus grotendeels ontwikkeld op een paar kilometer van de fabriek van Lamborghini.

De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden

  • M88, een motor die meer dan 10 jaar bleef bestaan

De motor, ontwikkeld door Paul Rosche, was een ingenieursmeesterwerk: de zes-in-lijn van 3,5 liter verzamelde al het beste van zijn tijdperk. Zo had hij twee bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, een droog carter, elektronische ontsteking en een injectie met 6 vlinderkleppen. Deze M88 ontwikkelde 277 pk en zou in productie blijven van 1978 tot 1989. Hij zou trouwens in diverse vormen opduiken in de M5 en de M635CSi.

De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden

  • Eigen competitie

Het was een kwestie van cijfers: om de M1 te kunnen inschrijven in de Groep 5 moest BMW 400 exemplaren bouwen. Maar een reglementsverandering schude de kaarten door elkaar op het moment dat de auto werd ontwikkeld: om in Groep 5 te mogen rijden, moest de M1 eerst worden gehomologeerd in Groep 4, waar nog steeds 400 productie-exemplaren voor vereist waren. De ingenieurs waren echter geprikkeld: de racewagens telden als productiemodellen.

De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden

BMW besliste op dat moment om de racewagens parallel met de straatversie te bouwen. De bedoeling was om een eigen kampioenschap te starten, vooral gericht op coureurs uit het F1, sportwagens en toerismewagens. Zo schreven Niki Lauda en Nelson Piquet zich in. Er werden slechts twee seizoenen georganiseerd.

De 5 geheimen van de BMW M1, vroeger miskend, vandaag aanbeden
BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km