Aston Martin
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV en de Volvo 240, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de BMW M1.
Begin de jaren ’70 dacht BMW na over een polyester sportwagen met twee zitplaatsen. Het ontwikkelde daarom een studie: de Turbo Concept. Die was uitgerust met een centraal achterin en overdwars ingeplante motor, zoals in de Lamborghini Miura. De Beiers dachten echter niet aan een V12 maar wel aan een turboviercilinder uit de 2002 Turbo. Het project was vergevorderd, maar door de oliecrisis belandde het in de ijskast.
Pas in 1977 werd het idee weer bovengehaald. BMW hoopte Porsche van zijn troon te stoten in de autosport, meer in het bijzonder in de Groep 5. Om de wagen in die laatste categorie te kunnen homologeren, moest het 400 exemplaren bouwen.
En daar wrong het schoentje: BMW had niet de nodige knowhow of infrastructuur om deze 400 auto’s te produceren. Daarom deed het een beroep op een getalenteerde partner: Lamborghini. Helaas geraakte die laatste in financiële problemen waardoor BMW het project terug in eigen beheer moest nemen. Dat wil echter niet zeggen dat er niets Italiaans aan de M1 is: het ontwerp komt van Giugiaro (die zich heeft geïnspireerd op de conceptcar uit 1972) terwijl voormalige Lamborghini-ingenieurs Italengineering hadden opgericht om de technische ontwikkeling af te ronden. De M1 is dus grotendeels ontwikkeld op een paar kilometer van de fabriek van Lamborghini.
De motor, ontwikkeld door Paul Rosche, was een ingenieursmeesterwerk: de zes-in-lijn van 3,5 liter verzamelde al het beste van zijn tijdperk. Zo had hij twee bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, een droog carter, elektronische ontsteking en een injectie met 6 vlinderkleppen. Deze M88 ontwikkelde 277 pk en zou in productie blijven van 1978 tot 1989. Hij zou trouwens in diverse vormen opduiken in de M5 en de M635CSi.
Het was een kwestie van cijfers: om de M1 te kunnen inschrijven in de Groep 5 moest BMW 400 exemplaren bouwen. Maar een reglementsverandering schude de kaarten door elkaar op het moment dat de auto werd ontwikkeld: om in Groep 5 te mogen rijden, moest de M1 eerst worden gehomologeerd in Groep 4, waar nog steeds 400 productie-exemplaren voor vereist waren. De ingenieurs waren echter geprikkeld: de racewagens telden als productiemodellen.
BMW besliste op dat moment om de racewagens parallel met de straatversie te bouwen. De bedoeling was om een eigen kampioenschap te starten, vooral gericht op coureurs uit het F1, sportwagens en toerismewagens. Zo schreven Niki Lauda en Nelson Piquet zich in. Er werden slechts twee seizoenen georganiseerd.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.