Polestar
Polestar brengt opnieuw een gelimiteerde BST Edition-sportversie uit van zijn elektrische berline Polestar 2, die onlangs een facelift kreeg.
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever en de Willys MB, we onze
reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Citroën Traction.
Tijdens de ontwikkeling van de Traction was er sprake van een prestigieuze topversie met een vermogen van bijna 100 pk. Dat moest de 22 worden, met een huiseigen V8 van 3,8 liter, of in sommige prototypes een achtcilinder van Ford. Deze versie was krachtig maar kostte veel om te ontwikkelen en werd daarom net voor de productiestart geschrapt. De uiteindelijke topversie werd de 15/6, met een 75 pk sterke zescilindermotor. Er zijn een twintigtal 22’s gebouwd, maar ondanks vele zoektochten is daar vandaag geen enkele meer van te vinden.
De Traction moest op alle vlak innoveren. Van een klassieke versnellingsbak kon dus geen sprake zijn. Er werd op een halfautomaat gestudeerd, maar bij gebrek aan tijd en geld ontwikkelde het merk uiteindelijk snel-snel een manuele drieversnellingsbak, die trouwens de Achilleshiel van het model zou worden.
De overhaaste ontwikkeling (18 maand), de krakkemikkige betrouwbaarheid van de eerste modellen, de moeilijke context en André Citroëns megalomane karakter stuwden het merk naar de rand van de afgrond. Michelin redde het bedrijf van de sluiting door de teugels over te nemen, maar André Citroën overleed een paar maand later aan een maagkanker.
Georges Regembeau was de tovenaar van Citroën. Begin de jaren ’50 ontwikkelde hij een zeer krachtige versie van de 15/6, met een motor met compressor en directe injectie, nog voor de Mercedes SL. Zijn 195 pk werden gecombineerd met een halfautomaat van zes versnellingen waardoor een topsnelheid van 210 km/u haalbaar was.
Neen, niet de DS heeft de hydropneumatische ophanging ingewijd bij Citroën, maar wel de Traction 15/6 uit 1954. Het ging dan wel om enkel de achterwielophanging.
Polestar brengt opnieuw een gelimiteerde BST Edition-sportversie uit van zijn elektrische berline Polestar 2, die onlangs een facelift kreeg.
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 5 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of GT4 tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 8 of 9 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!
In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!
Deze Mitsubishi XRT Concept is de voorbode van de volgende L200. Hij komt op de markt in Thailand en vervolgens in de rest van Azië en Oceanië, maar zal hij tot Europa geraken?