Smart
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever en de Willys MB, we onze
reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Citroën Traction.
Tijdens de ontwikkeling van de Traction was er sprake van een prestigieuze topversie met een vermogen van bijna 100 pk. Dat moest de 22 worden, met een huiseigen V8 van 3,8 liter, of in sommige prototypes een achtcilinder van Ford. Deze versie was krachtig maar kostte veel om te ontwikkelen en werd daarom net voor de productiestart geschrapt. De uiteindelijke topversie werd de 15/6, met een 75 pk sterke zescilindermotor. Er zijn een twintigtal 22’s gebouwd, maar ondanks vele zoektochten is daar vandaag geen enkele meer van te vinden.
De Traction moest op alle vlak innoveren. Van een klassieke versnellingsbak kon dus geen sprake zijn. Er werd op een halfautomaat gestudeerd, maar bij gebrek aan tijd en geld ontwikkelde het merk uiteindelijk snel-snel een manuele drieversnellingsbak, die trouwens de Achilleshiel van het model zou worden.
De overhaaste ontwikkeling (18 maand), de krakkemikkige betrouwbaarheid van de eerste modellen, de moeilijke context en André Citroëns megalomane karakter stuwden het merk naar de rand van de afgrond. Michelin redde het bedrijf van de sluiting door de teugels over te nemen, maar André Citroën overleed een paar maand later aan een maagkanker.
Georges Regembeau was de tovenaar van Citroën. Begin de jaren ’50 ontwikkelde hij een zeer krachtige versie van de 15/6, met een motor met compressor en directe injectie, nog voor de Mercedes SL. Zijn 195 pk werden gecombineerd met een halfautomaat van zes versnellingen waardoor een topsnelheid van 210 km/u haalbaar was.
Neen, niet de DS heeft de hydropneumatische ophanging ingewijd bij Citroën, maar wel de Traction 15/6 uit 1954. Het ging dan wel om enkel de achterwielophanging.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.