De 5 geheimen van de Citroën Traction

Voorwielaandrijving, hydraulische remmen, tandheugelstuur en een zelfdragend koetswerk: vandaag vind je die elementen in de meeste auto’s. Toen de Citroën Traction in 1934 op de markt kwam was dit echter spitstechnologie. Dat al die zaken in één auto bij elkaar kwamen, was zelfs revolutionair, zeker voor een massamodel. Tijd voor een terugblik, met 5 geheimen van de overgrootvader van onze huidige auto.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 september 2020
  • Divers
  • 1.228 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen Kever en de Willys MB, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Citroën Traction.

1. V8

Tijdens de ontwikkeling van de Traction was er sprake van een prestigieuze topversie met een vermogen van bijna 100 pk. Dat moest de 22 worden, met een huiseigen V8 van 3,8 liter, of in sommige prototypes een achtcilinder van Ford. Deze versie was krachtig maar kostte veel om te ontwikkelen en werd daarom net voor de productiestart geschrapt. De uiteindelijke topversie werd de 15/6, met een 75 pk sterke zescilindermotor. Er zijn een twintigtal 22’s gebouwd, maar ondanks vele zoektochten is daar vandaag geen enkele meer van te vinden.

De 5 geheimen van de Citroën Traction

2.Halfautomaat en faillissement

De Traction moest op alle vlak innoveren. Van een klassieke versnellingsbak kon dus geen sprake zijn. Er werd op een halfautomaat gestudeerd, maar bij gebrek aan tijd en geld ontwikkelde het merk uiteindelijk snel-snel een manuele drieversnellingsbak, die trouwens de Achilleshiel van het model zou worden.

De overhaaste ontwikkeling (18 maand), de krakkemikkige betrouwbaarheid van de eerste modellen, de moeilijke context en André Citroëns megalomane karakter stuwden het merk naar de rand van de afgrond. Michelin redde het bedrijf van de sluiting door de teugels over te nemen, maar André Citroën overleed een paar maand later aan een maagkanker.

De 5 geheimen van de Citroën Traction

3. Bijna 200 pk en directe injectie

Georges Regembeau was de tovenaar van Citroën. Begin de jaren ’50 ontwikkelde hij een zeer krachtige versie van de 15/6, met een motor met compressor en directe injectie, nog voor de Mercedes SL. Zijn 195 pk werden gecombineerd met een halfautomaat van zes versnellingen waardoor een topsnelheid van 210 km/u haalbaar was.

4. Hydropneumatische ophanging

Neen, niet de DS heeft de hydropneumatische ophanging ingewijd bij Citroën, maar wel de Traction 15/6 uit 1954. Het ging dan wel om enkel de achterwielophanging.

De 5 geheimen van de Citroën Traction

5. Bende misdadigers

Weerstandsleden, de Gestapo, bandieten en… politici, de Traction was de wagen voor allerlei soorten volk. De “gang des Tractions Avant” was een dievenbende die deels bestond uit voormalige collaborateurs. De groep was berucht om haar snelle, brutale en zorgvuldig voorbereide overvallen, en om haar leider Pierrot le Fou, de eerste Franse misdadiger die tot “staatsvijand” werd uitgeroepen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km