De 5 geheimen van de De Tomaso Pantera, een bruut aan een bodemprijs

Een ongelooflijke tronie, een duivels kabaal, prestaties die ook vandaag nog heel respectabel zijn en een herverkoopwaarde die laag lijkt te blijven: dit is de De Tomaso Pantera, een bruut aan een bodemprijs.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 maart 2021
  • Divers
  • 1.603 weergaven
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault Dauphinede MGB, en de Peugeot 404 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de De Tomaso Pantera.

De 5 geheimen van de De Tomaso Pantera, een bruut aan een bodemprijs

1.     Ford GT40 voor de weg

Aan het eind van de jaren ’60 wou Alejandro de Tomaso zijn onvolmaakte Mangusta vervangen. Tegelijk wilde Ford een straatlegale versie bouwen van de GT40, waarmee het meerdere keren de 24 Uur van Le Mans had gewonnen. De twee vonden elkaar: Ford kocht aandelen van het merk en de Pantera werd uitgerust met een Cleveland-V8 van 5,7 liter en ongeveer 300 pk, die centraal achterin werd geplaatst. Het monocoque platform en de ophanging kwamen zo uit de autosport en dus was de bolide klaar om de degens te kruisen met de beste Italiaanse supercars.

2.     Elvis schoot op zijn auto

Zijn agressieve look, exotische naam, robuuste V8 en ‘viriele’ rijgedrag trokken talrijke bekende klanten aan, zoals Johnny Hallyday, Giacomo Agostini, hockeyspeler en restaurantuitbater Tim Horton die aan het stuur van zijn auto om het leven kwam, en Elvis Presley, die op zijn auto zou hebben geschoten toen die niet wou starten.

De 5 geheimen van de De Tomaso Pantera, een bruut aan een bodemprijs

3.     De versnellingsbak is duurder dan de motor

De V8 van Ford ontwikkelde meer dan 300 pk, verspreidde een hels lawaai en was zeer robuust. Ook de manuele versnellingsbak van ZF was stevig, maar als hij moet worden herbouwd is hij het duurste onderdeel. Specifieke onderdelen zijn trouwens nagenoeg onvindbaar, de afwerking is absoluut ondermaats (zeker in de vroegste exemplaren) en het elektrische circuit is een echte nachtmerrie.

4.     Kan hij alleen maar duurder worden?

In vergelijking met andere Italiaanse diva’s uit de jaren ’70 is de Pantera een echt koopje. Goede exemplaren gaan vanaf 80.000 euro van de hand (wat in absolute zin natuurlijk wel een fors bedrag blijft) en de mooiste auto’s brengen zo’n 120.000 euro op. Ons advies: zoek een exemplaar dat zo origineel mogelijk is maar dat wel betrouwbaar is gemaakt.

5.     Eindeloze carrière

Er zijn meer dan 7.000 exemplaren gebouwd tussen 1971 en 1992. Aangezien zijn carrière zo lang is geweest, zijn er uiteraard allerlei varianten geweest: puristen verkiezen de eerste modellen met hun heel zuivere lijn, sportievelingen willen de GTS met de (iets) krachtigere motor en liefhebbers van een gespierde look gaan voor de GT5 en GT5-S.

De 5 geheimen van de De Tomaso Pantera, een bruut aan een bodemprijs

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volvo XC40 bijgewerkt

Volvo XC40 bijgewerkt

De Zweedse SUV krijgt in het midden van zijn carrière een facelift, maar de esthetische en technologische evoluties zijn miniem.

Comeback-kid: VW e-Up!

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Na de elektrische XC40 SUV is nu ook de coupéversie C40 Recharge verkrijgbaar met één enkele elektromotor. Resultaat: meer betaalbare tarieven voor een zo goed als ongewijzigd rijbereik.

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

De tuner, die meestal extreme projecten voorstelt, stopte niet bij een karrenvracht extra pk’s en een koetswerkkit alleen. Brabus paste zelfs het chassis aan om er een pick-up van te maken!

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km