De 5 geheimen van de DeLorean DMC-12, van cocaïne tot Back to the Future

Zijn rol in de filmreeks Back to the Future maakte hem wereldberoemd. Zonder die glansrol in de Amerikaanse trilogie was de DeLorean waarschijnlijk vooral in het geheugen blijven hangen door de betrokkenheid van zijn bedenker in de… drugshandel.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 augustus 2021
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404De Tomaso Pantera en de Citroën BX zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de DeLorean DMC-12.

De 5 geheimen van de DeLorean DMC-12, van cocaïne tot Back to the Future

1.     Giugiaro, Renault en Lotus

De DeLorean is geen puur Amerikaans product: het ontwerp komt van de hand van Giugiaro, zijn 2.8-V6 werd door Renault geleverd en Lotus nam de ontwikkeling van het chassis en de ophanging op zich. Het koetswerk in roestvrijstaal was een idee van John DeLorean zelf, die een zo duurzaam mogelijke auto wou bouwen.

2.     Fabriek in een oorlogsgebied

John DeLorean, een voormalige leidinggevende bij General Motors, wou zijn eigen avontuur starten. Hij had echter geen zin om daar veel geld in te pompen en zocht dus een betaalbare en snelle manier om een fabriek te kunnen openen. Nadat hij in diverse staten was gaan kijken, vond hij uiteindelijk de oplossing aan de overkant van de Oceaan, in Noord-Ierland. De destijds linkse Britse regering bood hem geld aan om een site op te richten in de buurt van Belfast. Die zone had af te rekenen met veel werkloosheid en… de oorlog tussen katholieken en protestanten.

De 5 geheimen van de DeLorean DMC-12, van cocaïne tot Back to the Future

3.     Baas opgepakt voor cocaïnehandel

In oktober 1982 werd John DeLorean opgepakt voor het verhandelen van drugs. Hij werd op heterdaad betrapt door de FBI. Het proces liep uiteindelijk in 1984 af met een vrijspraak: het werd bewezen geacht dat John DeLorean was gemanipuleerd door een informant… Helaas overleefde het bedrijf hem niet: een paar dagen nadat hij werd gearresteerd werd zijn bedrijf failliet verklaard. De verkoopcijfers waren dramatisch en het bedrijf zat wanhopig om geld verlegen. Er zijn minder dan 9.000 auto’s gebouwd.

4.     Oplichterij met betrokkenheid van Lotus-baas

John DeLorean was allesbehalve een heilige en hij was verzot op snel geld. Van de fondsen die de Britse regering had vrijgemaakt versluisde hij zo’n 17 miljoen dollar naar de rekening van een nepbedrijf in Zwitserland. De helft van dat kolossale bedrag werd nadien teruggevonden op de persoonlijke rekening van John DeLorean. De andere helft kwam ongetwijfeld terecht bij Colin Chapman, de geniale ingenieur en oprichter van Lotus… Maar die overleed heel kort na de inbeschuldigingstelling van John DeLorean en nam een groot deel van het geheim dus mee in zijn graf.

De 5 geheimen van de DeLorean DMC-12, van cocaïne tot Back to the Future

5.     Een auto in bladgoud

Om het jaar 1980 feestelijk af te sluiten besliste American Express om een tot 100 exemplaren beperkte reeks van de DeLorean te bestellen, bekleed met 24 karaats bladgoud. Helaas geraakten er daar slechts twee van verkocht.

De bewogen geschiedenis van DeLorean heeft uiteraard de nodige aandacht getrokken. Onder de vele films en documentairs die over het onderwerp zijn gemaakt, raden we de reeks “Myth and Mogul: John DeLorean” aan op Netflix.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km