De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

Dit is niet meer of niet minder dan de duurste auto ter wereld. Zijn adembenemende palmares, zijn betoverende lijnenspel en zijn uniek klinkende en krachtige motor maken er een icoon van. Wedden dat we je nog iets kunnen bijleren over dit legendarische model?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 juni 2020
  • Divers
  • 1.917 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf en Porsche 911 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ferrari 250 GTO.

1.      Ruzie tijdens de ontwikkeling

De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

Aan het begin van de jaren 1960 koos Ferrari voor een evolutie van zijn 250 GT SWB. Met hun korte chassis waren deze machines wendbaar, maar bij hoge snelheden werden ze onstabiel. In 1961 gingen Giotto Bizzarrini en andere ingenieurs hard in conflict met Enzo Ferrari. Ze verlieten Maranello met slaande deuren en ‘Il Commendatore’ vertrouwde de afstelling van zijn kindje toe aan Mauro Forghieri en Sergio Scaglietti. Het resultaat is dus te danken aan verschillende ingenieursteams, een zeldzaamheid bij Ferrari.

2.      Bejubelde maar betwistbare homologatie

Om zijn racewagen te kunnen homologeren moest hij er normaalgezien 100 van maken, maar dat zag Ferrari hij helemaal niet zitten. Daarom stelde hij zijn nieuwe auto voor als een evolutie van de 250 SWB. De pers en zijn rivalen trapten niet in het bedrog, maar Enzo had het slim gespeeld: hij heeft de homologatie stapsgewijs uitgevoerd en heeft elk nieuw onderdeel apart laten keuren. Zijn list werkte en bij wijze van ultieme middenvinger noemde Ferrari het model Gran Turismo Omologato, voor “gehomologeerde” Gran Turismo… Hij zou er slechts 36 exemplaren van maken.

De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

3.      Het eerste exemplaar is door een Belg gecrasht

De Belgische coureur Willy Mairesse moest de testritten uitvoeren en had een ongeval met een van de eerste exemplaren. Het wispelturige weggedrag van deze eerste exemplaren werd daarna gecorrigeerd door Mauro Forghieri.

4.      Eerst was hij niets waard en later werd hij steeds weer gekopieerd

Aan het begin van de jaren 1970 was een 250 GTO zo goed als niets meer waard. Het was een voorbijgestreefde racewagen. Vaak duikt het verhaal weer op van een exemplaar dat in een weide was gedumpt in de Verenigde Staten. Tegen het eind van de jaren ’80 blaast de Ferrari-zeepbel op en schiet de waarde van het model door het plafond. Meerdere oplichters probeerden daarom nagenoeg perfecte replica’s te bouwen om ze als authentieke modellen te verkopen. In 1996 werd een Brit trouwens voor het gerecht gedaagd wegens verzekeringsfraude.

De 5 geheimen van de Ferrari 250 GTO, de duurste auto ter wereld

5.      Beroemde eigenaars

Met meer dan 40 miljoen euro per exemplaar ligt deze auto natuurlijk niet binnen iedereen zijn bereik. De lijst met beroemde eigenaars is duizelingwekkend: Ralph Lauren, Nick Mason (drummer van Pink Floyd), de CEO’s van Walmart en van Samsung (Samuel Robson en Lee Kun-hee), Nicolas Cage,… Er wordt zelfs gefluisterd dat er in de jaren ’90 een Japanner was met vier exemplaren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

De tuner, die meestal extreme projecten voorstelt, stopte niet bij een karrenvracht extra pk’s en een koetswerkkit alleen. Brabus paste zelfs het chassis aan om er een pick-up van te maken!

Volvo XC40 bijgewerkt

Volvo XC40 bijgewerkt

De Zweedse SUV krijgt in het midden van zijn carrière een facelift, maar de esthetische en technologische evoluties zijn miniem.

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Na de elektrische XC40 SUV is nu ook de coupéversie C40 Recharge verkrijgbaar met één enkele elektromotor. Resultaat: meer betaalbare tarieven voor een zo goed als ongewijzigd rijbereik.

Comeback-kid: VW e-Up!

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km