Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover
en de Renault
4, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ferrari
Testarossa.
1. Hij werd
onthuld in een Parijse nachtclub
De Testarossa
brak met alle tradities. Zijn ontwikkelaars kwamen namelijk op het idee om hem
in avant-première voor het salon van Parijs van 1984 te onthullen in de
beroemde nachtclub Lido. De journalisten en VIP-klanten konden hun ogen niet
geloven.

2. Schrijffout
In het Italiaans
betekent testa rossa “rood hoofd”. De naam verwijst naar de roodgelakte
kleppendeksels. Ferrari gebruikte de naam voor het eerst in 1957 op een
racewagen. Die laatste was grammaticaal correcter, omdat daar de twee woorden
nog apart werden geschreven.

3. Enzo
Ferrari was fan van Miami Vice en schonk de reeks twee auto’s
De beroemde
tv-reeks Miami Vice gebruikte in de eerste afleveringen een replica van een
Daytona Cabriolet op het chassis van een Corvette. Ferrari spande processen aan
tegen de productie om dit tegen te houden. Ter compensatie schonk Enzo Ferrari,
die een fan was van de reeks, twee productie-exemplaren van de Testarossa aan
het team achter de reeks.

4. Ferrari voor
dagelijks gebruik
Vandaag wordt de
Testarossa vaak gezien als een pure, bijna radicale sportwagen. Niets is echter
minder waar, want Ferrari wou een authentieke en comfortabele GT met een
volwaardige koffer maken. Hij deed dat trouwens beter dan zijn voorganger, de
512BB, die op warme zomerdagen te kampen had met een snikheet interieur. Qua
prestaties was de Testarossa de koning van de snelweg, met een twaalfcilinder
van 390 pk die hem naar een top van 290 km/u bracht.

5. Eén
achteruitkijkspiegel door een misverstand
Zeer merkwaardig
voor een auto die bedoeld was voor dagelijks gebruik is dat aanvankelijk maar
één buitenspiegel standaard was. Volgens de legende was die halverwege de
A-stijl geplaatst als gevolg van een foute interpretatie van wetteksten. Het
was een originele opstelling, maar fietsers waren er doodsbang voor. In 1986
koos Ferrari voor twee conventionele buitenspiegels. De radio werd daarentegen
nooit in de fabriek gemonteerd: de dealer moest de installatie plaatsen die de
klant koos.