1. Zeg niet 500 maar nuova 500
De eerste Fiat 500 was ook een populaire auto,
maar hij werd gemaakt van 1936 tot 1955. Om hem te onderscheiden van die
laatste werd zijn opvolger van 1957 “nuova 500” gedoopt, wat Italiaans is voor
“nieuwe 500”.
2. Rivaal voor scooters
Het Italië van na de oorlog verplaatste zich
hoofdzakelijk op twee wielen. Het succes van de scooter stimuleerde de geniale
ingenieur Dante Giacosa tot het bedenken van een auto die even weinig onderhoud
vergde als die tweewielers, maar die wel meer gebruiksmogelijkheden bood.
3. In het begin was het een
flop
De eerste 500 was te basic en daardoor geen
succes. In zijn wil om te rivaliseren met de brommer had Fiat een auto bedacht
die te eenvoudig was, zonder achterbank en met slechts 13 pk. De Italianen
herpakten zich echter heel snel, eerst met meer vermogen en nadien met een
achterbank.
4. Er waren onwaarschijnlijk
veel varianten
Je kent ongetwijfeld de sportieve
Abarth-afgeleiden, maar de kleine 500 was er ook als Giardiniera (break),
cabrio “Gamine Vignale” of strandwagen “Jolly” en werd onder licentie gebouwd
door andere constructeurs. Een daarvan was het Oostenrijkse Steyr, dat de
tweecilinder in lijn verving door een tweecilinderboxer met veel meer vermogen.
De Fiat 500 diende verder ook als basis voor talrijke afgeleiden die werden
bedacht door onafhankelijke koetswerkbouwers.
5. De topversie schopt het
tot… 38 pk
De Abarth 695 SS was de krachtigste versie van de nuova 500. Carlo Abarth haalde alles uit de kast voor deze variant: de motor werd vergroot tot 690 cc, de nokkenas was nieuw, de uitlaat open, er zat een dikke carburator op en de compressieverhouding ging de hoogte in. Al die aanpassingen stuwden de tweecilinder naar een duizelingwekkende 38 pk en een topsnelheid van 140 km/u. Vandaag vechten verzamelaars voor een exemplaar.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?