De 5 geheimen van de Ford Fiesta, de auto die het merk voor altijd heeft veranderd

Zijn carrière begon in 1976 en van de eerste generatie van de kleine Fiesta werden al bijna 3 miljoen exemplaren verkocht. Ford zette heel hard in op dit nieuwe kleine model, en de geschiedenis heeft het daarin gelijk gegeven: vandaag, 44 jaar later, is de Fiesta nog steeds een vaste waarde in zijn segment.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 december 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5 en de Renault Espace, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ford Fiesta.

1. Zijn verhaal start… begin de jaren ‘60

De 5 geheimen van de Ford Fiesta, de auto die het merk voor altijd heeft veranderd

Op dat moment kon namelijk geen enkele autobouwer blind blijven voor het succes van de Mini van BMC. Ford begon na te denken over een rivaal, maar liet zijn plannen dan toch varen omdat de ontwikkelingskosten te hoog waren. Meer dan tien jaar later was de context volledig anders: de oliecrisis maakte alle kleine autootjes populair en de markt groeide. Door de Fiat 127, Renault 5 en dergelijke meer besliste Henry Ford II om de ontwikkeling van een stadswagen goed te keuren. Dat was in 1972 en het zou vier jaar duren voor de eerste Fiesta van de band zou rollen.

2. 1 miljard dollar

De 5 geheimen van de Ford Fiesta, de auto die het merk voor altijd heeft veranderd

“Project Bobcat” nam een gigantische schaal aan: Ford heeft er naar verluidt een miljard dollar in geïnvesteerd, een record. Niets werd aan het toeval overgelaten: hij kreeg zelfs een volledig nieuwe fabriek in Valencia (Spanje). De Fiesta was een relatief universeel project en er moesten er liefst 500.000 per jaar van worden gemaakt.

3. Naam van General Motors

De 5 geheimen van de Ford Fiesta, de auto die het merk voor altijd heeft veranderd

De naam Fiesta (Spaans voor feest) was eigendom van General Motors, waar hij werd gebruikt voor een uitrustingsniveau van de breaks van Oldsmobile. Opmerkelijk genoeg schonk GM de naam aan Ford, een zeldzaam gebaar tussen de twee reuzen…

4. Designer gekend van werk voor… Ferrari en De Tomaso

De 5 geheimen van de Ford Fiesta, de auto die het merk voor altijd heeft veranderd

Ford koos voor zijn eerste Fiesta een ontwerp van Ghia, uitgevoerd door Tom Tjaarda. Die laatste was buitengewoon getalenteerd, want hij had al een buitengewoon gevarieerd aantal auto’s op zijn actief: van de sublieme Ferrari 330 GT tot de sensuele De Tomaso Pantera, maar ook de onwaarschijnlijke berline Lagonda van de jaren ’80. Tussen al die prestigemodellen staan op het lijstje echter ook de Fiat 124 Spider, de Fiesta en zelfs Russische vrachtvoertuigen.

5. “Actief” radiatorrooster, zijn tijd vooruit

De 5 geheimen van de Ford Fiesta, de auto die het merk voor altijd heeft veranderd

De Fiesta was een van de eerste auto’s waarvan een deel van de ontwikkeling met behulp van computers gebeurde. Een origineel element was het radiatorrooster, dat zodanig was ontworpen dat de lucht er bij lage snelheden doorheen stroomde (om de motor te voeden) terwijl het bij hogere snelheden naar beneden ging staan, waardoor hij een mooie stroomlijn kreeg. En met zijn Cx van 0,42 was de Fiesta destijds de beste leerling van zijn segment.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km