De 5 geheimen van de Golf

Het gaat er zo vaak over: de Golf kwam voor het eerst op de markt in 1974 en is vandaag aan zijn derde generatie toe. Achter zijn fenomenale succes gaan echter een paar redelijk onbekende geheimen schuil.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 juni 2020
  • Divers
  • 1.036 weergaven

1. VW probeerde de Kever al 20 jaar lang te vervangen!

Van een olifantsdracht gesproken. Van in het begin van de jaren 1950 zocht Volkswagen naar een opvolger voor de Kever. Heel wat projecten passeerden de revue, onder meer met Porsche, Pininfarina en Ghia.

2. Zo goed als alle architecturen kwamen in aanmerking


Tijdens de ontwikkeling heeft Volkswagen geen enkele piste overgeslagen: van een luchtgekoelde motor voorin over een centraal achterin geplaatste krachtbron met achterwielaandrijving, bijna alle oplossingen zijn in overweging genomen. Uiteindelijk werd gekozen voor een watergekoelde viercilinder in lijn en voorwielaandrijving.

3. Italiaanse designer

Aan de vooravond van de jaren 1970 besliste Volkswagen om de taak toe te vertrouwen aan een 32 jaar jonge Italiaanse ontwerper: Giorgetto Giugiaro. Hij had al een mooi CV als ‘vader’ van de Alfa Romeo Giulia, Maserati Ghibli, Fiat Dino en dergelijk meer.

4. De directie geloofde niet in de kansen van de GTI…


Het project van de Golf GTI werd quasi in het geheim ontwikkeld, na de kantooruren. Het idee om een 1,6-litermotor met injectie en zo’n 110 pk in de auto te proppen wist de directie nauwelijks aan te spreken. Die dacht er zo’n 5.000 exemplaren van te assembleren.

5. De herkomst van de naam blijft een mysterie

Hoe vreemd het ook moge lijken, niemand weet echt zeker waarom Volkswagen besliste om het model Golf te dopen. Volgens sommige geruchten zou de naam verwijzen naar de golfstroom, anderen menen dat het te maken heeft met de gelijknamige sport, zoals de Polo. Die laatste hypothese lijkt de meest waarschijnlijke.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Golf ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen Golf-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Automaat

€ 23.250
2017
84.908 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km