De 5 geheimen van de Golf

Het gaat er zo vaak over: de Golf kwam voor het eerst op de markt in 1974 en is vandaag aan zijn derde generatie toe. Achter zijn fenomenale succes gaan echter een paar redelijk onbekende geheimen schuil.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 juni 2020
  • Divers

1. VW probeerde de Kever al 20 jaar lang te vervangen!

Van een olifantsdracht gesproken. Van in het begin van de jaren 1950 zocht Volkswagen naar een opvolger voor de Kever. Heel wat projecten passeerden de revue, onder meer met Porsche, Pininfarina en Ghia.

2. Zo goed als alle architecturen kwamen in aanmerking


Tijdens de ontwikkeling heeft Volkswagen geen enkele piste overgeslagen: van een luchtgekoelde motor voorin over een centraal achterin geplaatste krachtbron met achterwielaandrijving, bijna alle oplossingen zijn in overweging genomen. Uiteindelijk werd gekozen voor een watergekoelde viercilinder in lijn en voorwielaandrijving.

3. Italiaanse designer

Aan de vooravond van de jaren 1970 besliste Volkswagen om de taak toe te vertrouwen aan een 32 jaar jonge Italiaanse ontwerper: Giorgetto Giugiaro. Hij had al een mooi CV als ‘vader’ van de Alfa Romeo Giulia, Maserati Ghibli, Fiat Dino en dergelijk meer.

4. De directie geloofde niet in de kansen van de GTI…


Het project van de Golf GTI werd quasi in het geheim ontwikkeld, na de kantooruren. Het idee om een 1,6-litermotor met injectie en zo’n 110 pk in de auto te proppen wist de directie nauwelijks aan te spreken. Die dacht er zo’n 5.000 exemplaren van te assembleren.

5. De herkomst van de naam blijft een mysterie

Hoe vreemd het ook moge lijken, niemand weet echt zeker waarom Volkswagen besliste om het model Golf te dopen. Volgens sommige geruchten zou de naam verwijzen naar de golfstroom, anderen menen dat het te maken heeft met de gelijknamige sport, zoals de Polo. Die laatste hypothese lijkt de meest waarschijnlijke.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Golf ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen Golf-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

De Tesla Model 3 krijgt opnieuw een sportieve topversie in de eerste helft van volgend jaar. En het zou de moeite moeten zijn...

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia heeft de Sorento grondig herzien voor 2024 met een nieuwe look voor zowel het koetswerk als het interieur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km