De 5 geheimen van de Golf

Het gaat er zo vaak over: de Golf kwam voor het eerst op de markt in 1974 en is vandaag aan zijn derde generatie toe. Achter zijn fenomenale succes gaan echter een paar redelijk onbekende geheimen schuil.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 juni 2020
  • Divers

1. VW probeerde de Kever al 20 jaar lang te vervangen!

Van een olifantsdracht gesproken. Van in het begin van de jaren 1950 zocht Volkswagen naar een opvolger voor de Kever. Heel wat projecten passeerden de revue, onder meer met Porsche, Pininfarina en Ghia.

2. Zo goed als alle architecturen kwamen in aanmerking


Tijdens de ontwikkeling heeft Volkswagen geen enkele piste overgeslagen: van een luchtgekoelde motor voorin over een centraal achterin geplaatste krachtbron met achterwielaandrijving, bijna alle oplossingen zijn in overweging genomen. Uiteindelijk werd gekozen voor een watergekoelde viercilinder in lijn en voorwielaandrijving.

3. Italiaanse designer

Aan de vooravond van de jaren 1970 besliste Volkswagen om de taak toe te vertrouwen aan een 32 jaar jonge Italiaanse ontwerper: Giorgetto Giugiaro. Hij had al een mooi CV als ‘vader’ van de Alfa Romeo Giulia, Maserati Ghibli, Fiat Dino en dergelijk meer.

4. De directie geloofde niet in de kansen van de GTI…


Het project van de Golf GTI werd quasi in het geheim ontwikkeld, na de kantooruren. Het idee om een 1,6-litermotor met injectie en zo’n 110 pk in de auto te proppen wist de directie nauwelijks aan te spreken. Die dacht er zo’n 5.000 exemplaren van te assembleren.

5. De herkomst van de naam blijft een mysterie

Hoe vreemd het ook moge lijken, niemand weet echt zeker waarom Volkswagen besliste om het model Golf te dopen. Volgens sommige geruchten zou de naam verwijzen naar de golfstroom, anderen menen dat het te maken heeft met de gelijknamige sport, zoals de Polo. Die laatste hypothese lijkt de meest waarschijnlijke.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Golf ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen Golf-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km