De 5 geheimen van de Lada Niva

Over de Lada Niva zijn de gemeenste grappen gemaakt. Hij werd op hoongelach onthaald en had een reputatie die hij eigenlijk niet had verdiend. We blikken terug op een van de grootste onrechten uit de autogeschiedenis door 5 geheimen te onthullen die van de offroader een heel bijzonder automobiel icoon maken.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 oktober 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205 en de Renault 5, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lada Niva.

1. Hoognodig

Begin de jaren ’70 werd de Sovjetbevolking snel mobiel. Er was echter een probleem: geen enkel model op de markt was opgewassen tegen de genadeloze hobbelwegen op het ruwe platteland. Zo ontstond project VAZ 2121: door de nood aan een rustiek maar onverwoestbaar voertuig dat bestand is tegen de ergste mishandeling.

De 5 geheimen van de Lada Niva

2. Extreem lange ontwikkeling

Het duurde bijna 6 jaar voor de auto eindelijk klaar was. Van 1971 tot 1977 doorliep het project diverse stadia. Een van de eerste prototypes was trouwens extreem spartaans: geen deuren en een zeilen dak. Maar de Sovjetregering die het project van nabij opvolgde vond dat “plattelandsbewoners recht hebben op hetzelfde comfort als wie in de stad leeft”.

3. Vooruitstrevend

Toen de Niva in 1976 werd voorgesteld was hij behoorlijk uniek op de markt, met gewaagde en zelfs revolutionaire technische keuzes. Hij combineerde namelijk een zelfdragend koetswerk, een onafhankelijke voorwielophanging, een motor met een lichtmetalen kop (van Fiat), schroefveren, permanente vierwielaandrijving en de mogelijkheid om het middendifferentieel te vergrendelen. Al die zaken in één offroader, dat had men in 1976 nog nooit gezien.

De 5 geheimen van de Lada Niva

4. Hulp van Porsche

Een ander bewijs dat zijn ontwikkeling niet over één nacht ijs was gegaan, is dat Porsche bij de ontwikkeling werd betrokken. Het stond in voor de vierversnellingsbak met reductieverhouding.

5. 20 jaar ongewijzigd en nog steeds in productie

Zodra hij op de markt kwam waren de verkoopcijfers even sterk als zijn technische verfijning. Helaas is Lada daarna op zijn lauweren gaan rusten en heeft het in de 20-jarige productie maar één grote verbetering aangebracht: een versnellingsbak met 5 verhoudingen.

De 5 geheimen van de Lada Niva

Halverwege de jaren ’90 werd de Niva eindelijk herwerkt. Hij kreeg een zuinigere motor met meer vermogen, er kwam een diesel en zijn algemene look werd licht hertekend. De evoluties waren echter heel beperkt voor een model dat al zo oud was…

Vandaag wordt de Niva nog steeds geproduceerd, maar het is een echte dinosaurus geworden. Lada liet hem heel subtiel evolueren, maar eigenlijk had hij al 20 jaar geleden een echte opvolger moeten krijgen, een beetje naar het voorbeeld van de heel geslaagde Suzuki Jimny.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km