De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Hij kwam bijna 40 jaar geleden op de markt en toch kom je hem nog regelmatig tegen op onze wegen. In Afrika wordt hij nog heel veel gebruikt en hij kreeg nooit een echte opvolger. We hebben het over de hoogbegaafde baby-Benz. Ondanks zijn grote bekendheid was je misschien nog niet op de hoogte van deze 5 feiten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 oktober 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5 en de Lada Niva, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Mercedes 190. 

1. Peperdure ontwikkeling en stadswagenversie

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

De 190 kwam op de markt in 1982, maar de eerste studies stammen al uit… 1974. De ontwikkelingskost van het model zou zijn opgelopen tot het equivalent van 700 miljoen euro. Om maar te zeggen dat alles overbemeten was en dat hij is gebouwd om lang mee te gaan. In 1981 werd ook nagedacht over een stadswagen op een ingekort 190-platform: de Stadtwagen.

2. Voorvader van de C-Klasse

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Met de 190 is Mercedes aan een soort democratisering begonnen. In de jaren ’50 was er al eens een poging geweest met de W121, maar die kreeg nooit een opvolger omdat Mercedes zich daarna weer op grotere modellen ging concentreren. Toen de Duitsers in 1982 hun 190 op de markt brachten, hadden ze ongetwijfeld nooit zo’n enorm succes verwacht: bijna 1,9 miljoen exemplaren in een carrière van 11 jaar. Het succes was zo groot dat Mercedes besliste om erop verder te bouwen. De 190 werd vervangen door de C-Klasse, waarvan de eerste generatie in 1993 op de markt kwam.

3. BMW moest zijn windtunnel verbouwen

De sportieve versies van de Mercedes 190 waren de 2.3 en de 2.5 met 16 kleppen. Deze varianten werden aangedreven door viercilinders die door Cosworth waren herwerkt en die afhankelijk van de versie 185 tot 224 pk ontwikkelden. Voor zijn DTM-homologatie werden ook twee Evolution-reeksen op de markt gebracht, telkens in een beperkte reeks van zo’n 500 exemplaren.

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Een grappige anekdote is dat toen de 190 Evolution in 1990 werd onthuld, de pers en de concurrentie zich verbaasden over zijn enorme kofferspoiler. BMW zei meesmuilend: “In Stuttgart gelden blijkbaar andere aerodynamische wetten dan in München. Als die spoiler werkt, moeten wij echt onze windtunnel verbouwen”. Niet veel later gebeurde dat ook en hertekende BMW zijn windtunnel…

4. Eerste AMG met fabrieksgarantie

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Toen de 190 op de markt kwam maakte AMG nog geen deel uit van de Mercedes-groep en was de tuner nog zelfstandig. Toen het de 190 onder handen nam, kwam het met een 3.2 AMG, met een zescilinder in lijn van 3,2 liter een vermogen van 234 pk. De tuning was zo zorgvuldig gebeurd dat Mercedes instemde met een fabrieksgarantie voor deze modellen, wat nog nooit eerder was gebeurd. En zo begon de toenadering tussen David en Goliath…

5. Elektro

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

30 jaar geleden stelde Mercedes een elektrische versie voor van zijn 190. Het was een puur prototype, dat bedoeld was om de levensvatbaarheid van deze oplossing onder reële omstandigheden te testen. Het werd echter veel meer dan een vage concept die na een paar maand in een hangar zou verdwijnen, want de 190 Elektro onderging talrijke evoluties. In 1991 was hij op het salon van Genève te zien met één elektromotor per achterwiel en een totaalvermogen van 44 pk. Mercedes stuurde een tiental exemplaren naar het Duitse eiland Rügen voor intensief testwerk. Sommige exemplaren werden zelfs aan taxichauffeurs gegeven om veel kilometers te kunnen maken.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km