De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Hij kwam bijna 40 jaar geleden op de markt en toch kom je hem nog regelmatig tegen op onze wegen. In Afrika wordt hij nog heel veel gebruikt en hij kreeg nooit een echte opvolger. We hebben het over de hoogbegaafde baby-Benz. Ondanks zijn grote bekendheid was je misschien nog niet op de hoogte van deze 5 feiten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 oktober 2020
  • Divers
  • 2.098 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5 en de Lada Niva, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Mercedes 190. 

1. Peperdure ontwikkeling en stadswagenversie

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

De 190 kwam op de markt in 1982, maar de eerste studies stammen al uit… 1974. De ontwikkelingskost van het model zou zijn opgelopen tot het equivalent van 700 miljoen euro. Om maar te zeggen dat alles overbemeten was en dat hij is gebouwd om lang mee te gaan. In 1981 werd ook nagedacht over een stadswagen op een ingekort 190-platform: de Stadtwagen.

2. Voorvader van de C-Klasse

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Met de 190 is Mercedes aan een soort democratisering begonnen. In de jaren ’50 was er al eens een poging geweest met de W121, maar die kreeg nooit een opvolger omdat Mercedes zich daarna weer op grotere modellen ging concentreren. Toen de Duitsers in 1982 hun 190 op de markt brachten, hadden ze ongetwijfeld nooit zo’n enorm succes verwacht: bijna 1,9 miljoen exemplaren in een carrière van 11 jaar. Het succes was zo groot dat Mercedes besliste om erop verder te bouwen. De 190 werd vervangen door de C-Klasse, waarvan de eerste generatie in 1993 op de markt kwam.

3. BMW moest zijn windtunnel verbouwen

De sportieve versies van de Mercedes 190 waren de 2.3 en de 2.5 met 16 kleppen. Deze varianten werden aangedreven door viercilinders die door Cosworth waren herwerkt en die afhankelijk van de versie 185 tot 224 pk ontwikkelden. Voor zijn DTM-homologatie werden ook twee Evolution-reeksen op de markt gebracht, telkens in een beperkte reeks van zo’n 500 exemplaren.

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Een grappige anekdote is dat toen de 190 Evolution in 1990 werd onthuld, de pers en de concurrentie zich verbaasden over zijn enorme kofferspoiler. BMW zei meesmuilend: “In Stuttgart gelden blijkbaar andere aerodynamische wetten dan in München. Als die spoiler werkt, moeten wij echt onze windtunnel verbouwen”. Niet veel later gebeurde dat ook en hertekende BMW zijn windtunnel…

4. Eerste AMG met fabrieksgarantie

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

Toen de 190 op de markt kwam maakte AMG nog geen deel uit van de Mercedes-groep en was de tuner nog zelfstandig. Toen het de 190 onder handen nam, kwam het met een 3.2 AMG, met een zescilinder in lijn van 3,2 liter een vermogen van 234 pk. De tuning was zo zorgvuldig gebeurd dat Mercedes instemde met een fabrieksgarantie voor deze modellen, wat nog nooit eerder was gebeurd. En zo begon de toenadering tussen David en Goliath…

5. Elektro

De 5 geheimen van de Mercedes 190, de baby-Benz

30 jaar geleden stelde Mercedes een elektrische versie voor van zijn 190. Het was een puur prototype, dat bedoeld was om de levensvatbaarheid van deze oplossing onder reële omstandigheden te testen. Het werd echter veel meer dan een vage concept die na een paar maand in een hangar zou verdwijnen, want de 190 Elektro onderging talrijke evoluties. In 1991 was hij op het salon van Genève te zien met één elektromotor per achterwiel en een totaalvermogen van 44 pk. Mercedes stuurde een tiental exemplaren naar het Duitse eiland Rügen voor intensief testwerk. Sommige exemplaren werden zelfs aan taxichauffeurs gegeven om veel kilometers te kunnen maken.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km