Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911 en de Ferrari 250 GTO zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over
een ander iconisch model: de Mercedes 300 SL.
1.
Mercedes
was niet van plan om hem te bouwen!

1952. Mercedes boekt een klinkende overwinning
in de Carrera Panamericana met de W194. De gestroomlijnde look en de
verbluffende prestaties van deze racewagen brengen een man op ideeën, een
zekere Max Hoffmann, de Amerikaanse invoerder van Europese prestigewagens.
Mercedes reageert wat terughoudend op het idee om de wagen te commercialiseren,
maar Hofmann zag het potentieel en bestelde… 1.000 exemplaren! In 1954 werd de
wagen voorgesteld op het autosalon van … New York, een teken dat Mercedes in de
eerste plaats een Amerikaans cliënteel op het oog had.
2. De injectie van een jachtvliegtuig

Onder de motorkap van de 300 SL vinden we een
blok terug dat naar hedendaagse normen eerder bescheiden lijkt: een 3 liter
zes-in-lijn. Om te zorgen voor de nodige pk’s, schroeven de mecaniciens een
mechanische directe injectie op de motor, een première in een seriewagen. Maar
wat minder bekend is, is dat die injectie afgeleid was van die in de
Messerschmitt jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Daarmee leverde de
dikke zescilinder 215 pk aan 5.800 t/min. Het blok kreeg ook een droog carter.
3. Een dodelijke achteras

Voor comfortredenen koos Mercedes voor een
pendelas achteraan. Helaas kon het variërende camber van dit systeem zorgen
voor stevig angstzweet bij het gas lossen in de bochten...
4.
Schitterende
deuren… maar verschrikkelijk voor dagdagelijks gebruik!

Het buizenchassis en de enorme drempels zorgden
ervoor dat Mercedes moest kiezen voor vleugeldeuren. Hoe spectaculair ze ook
zijn, de deuren waren een ware beproeving tijdens het dagdagelijks gebruik:
naast de nodige acrobatie om in te stappen, zorgden deze deuren er ook voor dat
de ramen niet open konden. De 300 SL was dan ook een oven. Bovendien kwam bij
regenweer al het water op de hoofden van de inzittenden terecht! Kleinere
mensen hadden tenslotte heel wat moeite om de deuren dicht te doen...
5.
Een
veel betere roadster

De roadster die na de coupé gelanceerd werd in 1957 is vandaag wat
minder gewild omdat hij natuurlijk de vleugeldeuren moet missen. Toch maakten
zijn verbeterde achteras, de verluchting van het interieur en de remschijven
die vanaf 1961 gemonteerd werden van de roadster een veel betere auto.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?