De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Sommige experten beschouwen hem als de eerste supercar ter wereld. Met zijn hallucinante prestaties voor zijn tijd (240 km/u in 1954!) komt de 300 SL via de grote poort binnen in de eregalerij van de mooiste auto’s ter wereld, met open vleugeldeuren uiteraard… Maar weet u echt alles over deze legende op wielen? Ontdek de vijf geheimen...
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 juli 2020
  • Divers
  • 1.321 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911 en de Ferrari 250 GTO zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Mercedes 300 SL.

 

1.      Mercedes was niet van plan om hem te bouwen!

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

1952. Mercedes boekt een klinkende overwinning in de Carrera Panamericana met de W194. De gestroomlijnde look en de verbluffende prestaties van deze racewagen brengen een man op ideeën, een zekere Max Hoffmann, de Amerikaanse invoerder van Europese prestigewagens. Mercedes reageert wat terughoudend op het idee om de wagen te commercialiseren, maar Hofmann zag het potentieel en bestelde… 1.000 exemplaren! In 1954 werd de wagen voorgesteld op het autosalon van … New York, een teken dat Mercedes in de eerste plaats een Amerikaans cliënteel op het oog had.

2.      De injectie van een jachtvliegtuig

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Onder de motorkap van de 300 SL vinden we een blok terug dat naar hedendaagse normen eerder bescheiden lijkt: een 3 liter zes-in-lijn. Om te zorgen voor de nodige pk’s, schroeven de mecaniciens een mechanische directe injectie op de motor, een première in een seriewagen. Maar wat minder bekend is, is dat die injectie afgeleid was van die in de Messerschmitt jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Daarmee leverde de dikke zescilinder 215 pk aan 5.800 t/min. Het blok kreeg ook een droog carter.

3.      Een dodelijke achteras

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Voor comfortredenen koos Mercedes voor een pendelas achteraan. Helaas kon het variërende camber van dit systeem zorgen voor stevig angstzweet bij het gas lossen in de bochten...

4.      Schitterende deuren… maar verschrikkelijk voor dagdagelijks gebruik!

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Het buizenchassis en de enorme drempels zorgden ervoor dat Mercedes moest kiezen voor vleugeldeuren. Hoe spectaculair ze ook zijn, de deuren waren een ware beproeving tijdens het dagdagelijks gebruik: naast de nodige acrobatie om in te stappen, zorgden deze deuren er ook voor dat de ramen niet open konden. De 300 SL was dan ook een oven. Bovendien kwam bij regenweer al het water op de hoofden van de inzittenden terecht! Kleinere mensen hadden tenslotte heel wat moeite om de deuren dicht te doen...

5.      Een veel betere roadster

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

De roadster die na de coupé gelanceerd werd in 1957 is vandaag wat minder gewild omdat hij natuurlijk de vleugeldeuren moet missen. Toch maakten zijn verbeterde achteras, de verluchting van het interieur en de remschijven die vanaf 1961 gemonteerd werden van de roadster een veel betere auto. 

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

Het model komt al in 2023 op de markt.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km