De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Sommige experten beschouwen hem als de eerste supercar ter wereld. Met zijn hallucinante prestaties voor zijn tijd (240 km/u in 1954!) komt de 300 SL via de grote poort binnen in de eregalerij van de mooiste auto’s ter wereld, met open vleugeldeuren uiteraard… Maar weet u echt alles over deze legende op wielen? Ontdek de vijf geheimen...
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 juli 2020
  • Divers
  • 1.593 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911 en de Ferrari 250 GTO zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Mercedes 300 SL.

 

1.      Mercedes was niet van plan om hem te bouwen!

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

1952. Mercedes boekt een klinkende overwinning in de Carrera Panamericana met de W194. De gestroomlijnde look en de verbluffende prestaties van deze racewagen brengen een man op ideeën, een zekere Max Hoffmann, de Amerikaanse invoerder van Europese prestigewagens. Mercedes reageert wat terughoudend op het idee om de wagen te commercialiseren, maar Hofmann zag het potentieel en bestelde… 1.000 exemplaren! In 1954 werd de wagen voorgesteld op het autosalon van … New York, een teken dat Mercedes in de eerste plaats een Amerikaans cliënteel op het oog had.

2.      De injectie van een jachtvliegtuig

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Onder de motorkap van de 300 SL vinden we een blok terug dat naar hedendaagse normen eerder bescheiden lijkt: een 3 liter zes-in-lijn. Om te zorgen voor de nodige pk’s, schroeven de mecaniciens een mechanische directe injectie op de motor, een première in een seriewagen. Maar wat minder bekend is, is dat die injectie afgeleid was van die in de Messerschmitt jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Daarmee leverde de dikke zescilinder 215 pk aan 5.800 t/min. Het blok kreeg ook een droog carter.

3.      Een dodelijke achteras

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Voor comfortredenen koos Mercedes voor een pendelas achteraan. Helaas kon het variërende camber van dit systeem zorgen voor stevig angstzweet bij het gas lossen in de bochten...

4.      Schitterende deuren… maar verschrikkelijk voor dagdagelijks gebruik!

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

Het buizenchassis en de enorme drempels zorgden ervoor dat Mercedes moest kiezen voor vleugeldeuren. Hoe spectaculair ze ook zijn, de deuren waren een ware beproeving tijdens het dagdagelijks gebruik: naast de nodige acrobatie om in te stappen, zorgden deze deuren er ook voor dat de ramen niet open konden. De 300 SL was dan ook een oven. Bovendien kwam bij regenweer al het water op de hoofden van de inzittenden terecht! Kleinere mensen hadden tenslotte heel wat moeite om de deuren dicht te doen...

5.      Een veel betere roadster

De 5 geheimen van de Mercedes 300 SL

De roadster die na de coupé gelanceerd werd in 1957 is vandaag wat minder gewild omdat hij natuurlijk de vleugeldeuren moet missen. Toch maakten zijn verbeterde achteras, de verluchting van het interieur en de remschijven die vanaf 1961 gemonteerd werden van de roadster een veel betere auto. 

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-60 krijgt een sterkere… diesel!

Mazda CX-60 krijgt een sterkere… diesel!

De zescilinder komt er in twee versies, met tot 254 pk en 550 Nm.

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Thomas Ingenlath heeft zich positief uitgelaten over de elektrische roadster! Maar hij heeft ook wat bedenkingen...

De Bronco komt naar Europa!

De Bronco komt naar Europa!

Ford zal hem volgend jaar in beperkte aantallen invoeren. Maar hoeveel stuks en aan welke prijs?

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Voor zijn veiling in Monterey heeft Mecum Auctions 3 ontwikkelingsprototypes van de LaFerrari gevonden! Elk exemplaar vertegenwoordigt een belangrijke fase in de ontwikkeling van de hypercar van het merk met het steigerende paard.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km