De 5 geheimen van de Peugeot 203

Zonder de 203 was Peugeot er vandaag niet meer geweest. Toen hij in 1948 op de markt kwam, kwam Peugeot tegemoet aan een enorme vraag: een betaalbare auto, die wel luxueuzer, comfortabeler en ruimer was dan de Renault 4 CV en Citroën 2 PK. Tot 1960 werden er bijna 700.000 exemplaren van verkocht en vandaag is de 203 een gegeerd verzamelobject. Zijn look van een kleine Amerikaan en zijn robuuste mechaniek zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 november 2020
  • Divers
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T en de Alfa Romeo Giulietta, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Peugeot 203.

1. Een jaar werken

De 5 geheimen van de Peugeot 203

De 203 was wat luxer dan de Renault 4 CV en de Citroën 2 PK zonder daarom minder ideaal geprijsd te zijn. In 1958 berekende historicus J-C Daumas dat een arbeider een jaar moest werken om zich een exemplaar te kunnen veroorloven.

2. Allerlei koetswerkversies

De 5 geheimen van de Peugeot 203

De 203 kwam op de markt in 1948 en evolueerde al snel tot een volledig gamma: berline, berline met open dak, cabriolet (vandaag zeer gegeerd), coupé (ongetwijfeld de meest elegante versie), gezinsbreak met 6 zijdelingse zitplaatsen en een hele waaier aan bedrijfsvoertuigenversies, van een ambulance over een pick-up tot een bestelwagen.

3. Darl’Mat, supersportief

De 5 geheimen van de Peugeot 203

De Heilige Graal voor elke 203-liefhebber is de uiterst zeldzame Darl’Mat-versie, genoemd naar een verdeler in Parijs. Voor de oorlog was die gerenommeerd om zijn gewaagde creaties op basis van de 402, maar toen de vrede was teruggekeerd, richtte hij zich op de 203. Het koetswerk werd hertekend, de ophanging verlaagd en vooral de motor kreeg een extra zetje waardoor hij het tot 60 pk schopte. Er gaan geruchten over exemplaren met een compressor die tot 160 km/u haalden. Volgens de documenten zijn tussen de 100 en de 200 auto’s verbouwd. Vandaag blijft daar nog maar een handvol van over…

4. Schuifdak voor iedereen

De Peugeot 203 was verkrijgbaar in twee versies: Luxe en Affaires. De eerste genoot een zeer rijkelijke uitrusting, met zelfs standaard een schuifdak. De tweede was duidelijk kaler, kende ook geen succes en werd in 1958 geschrapt. Op basis van de cijfers wordt geschat dat 90 tot 95 procent van de 203’s met een schuifdak uitgerust was.

De 5 geheimen van de Peugeot 203

5. Veilig en onverwoestbaar

Voor de oorlog werd de 402 bekritiseerd om zijn inefficiënte remmen. Die kritiek liet zijn sporen na bij de constructeur, die daarom besliste om de veiligheid van zijn nieuwe model te verzorgen. Voor de 203 sloot Peugeot geen enkel compromis meer op het vlak van veiligheid of betrouwbaarheid. Zijn motor kon trouwens de meest brutale mishandeling en extreme tuning aan, wat meteen verklaart waarom hij zo uitblonk in de rallysport.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km