Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB en de Citroën Traction, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Peugeot 205.
1. 4 jaar ontwikkeling
Het eerste prototype dat hem aankondigde stamt uit… 1977. De M24 kondigde in grote lijnen de 205 aan. Zijn taak was immens: Peugeot moest de 104 vervangen door een model dat financiële redding moest brengen. Het leverde dus geen half werk.
2. Redder van het merk
Begin de jaren ’80 bevond Peugeot zich in een delicate financiële situatie. Een aantal experts dacht trouwens dat het merk er nooit meer bovenop kwam en dat het faillissement nakend was. De ultieme hoop van het merk was de 205, die in 1982 werd voorgesteld. Het werd onmiddellijk een groot succes. Hij overtrof alle verwachtingen en werd in 1984 en 1985 de bestverkochte auto van Frankrijk. In 16 jaar productie zijn meer dan 5,2 miljoen exemplaren geproduceerd. De 205 heeft Peugeot gered.
3. Van bestelwagen tot Groep B-racer
Peugeot leidde een indrukwekkend aantal varianten van zijn kleine 205 af: een bestelwagen, een cabriolet, een 3- en een 5-deurs. Ook qua sportieve afgeleiden was het aanbod breed, met de XS, Rallye, GTI en Turbo 16. Die laatste was een homologatiemodel voor een Groep B-racewagen (waarmee het in 1985 en 1986 het wereldrallykampioenschap won) en verschilde totaal van de productieversies van de 205. De motor lag centraal achterin en hij had 200 pk en vierwielaandrijving. Maar dat is een verhaal voor een andere keer…
4. Bijna sportieve diesel
In 1983 werden kleine stadswagens nog grotendeels door benzinemotoren aangedreven. Peugeot sloeg echter de minder frequente weg van de diesel in. En ook dat was een succes. De zelfontbrander was namelijk een geslaagde motor, met prestaties op het niveau van de benzines maar een zeer laag verbruik.
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.