De 5 geheimen van de Peugeot 205

Nog niet zo lang geleden konden we gewoon overal naartoe reizen, weet je nog? In zijn 16-jarige carrière heeft de Peugeot 205 iedereen vervoerd: van studenten tot Bernadette Chirac, de broodjes van de bakker en de grote kampioen Ari Vatanen. We blikken even terug op een hoogbegaafde, een ‘sterk nummer’, met een fenomenale carrière.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 september 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MB en de Citroën Traction, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Peugeot 205.

De 5 geheimen van de Peugeot 205

1. 4 jaar ontwikkeling

Het eerste prototype dat hem aankondigde stamt uit… 1977. De M24 kondigde in grote lijnen de 205 aan. Zijn taak was immens: Peugeot moest de 104 vervangen door een model dat financiële redding moest brengen. Het leverde dus geen half werk.

De 5 geheimen van de Peugeot 205

2. Redder van het merk

Begin de jaren ’80 bevond Peugeot zich in een delicate financiële situatie. Een aantal experts dacht trouwens dat het merk er nooit meer bovenop kwam en dat het faillissement nakend was. De ultieme hoop van het merk was de 205, die in 1982 werd voorgesteld. Het werd onmiddellijk een groot succes. Hij overtrof alle verwachtingen en werd in 1984 en 1985 de bestverkochte auto van Frankrijk. In 16 jaar productie zijn meer dan 5,2 miljoen exemplaren geproduceerd. De 205 heeft Peugeot gered.

De 5 geheimen van de Peugeot 205

3. Van bestelwagen tot Groep B-racer

Peugeot leidde een indrukwekkend aantal varianten van zijn kleine 205 af: een bestelwagen, een cabriolet, een 3- en een 5-deurs. Ook qua sportieve afgeleiden was het aanbod breed, met de XS, Rallye, GTI en Turbo 16. Die laatste was een homologatiemodel voor een Groep B-racewagen (waarmee het in 1985 en 1986 het wereldrallykampioenschap won) en verschilde totaal van de productieversies van de 205. De motor lag centraal achterin en hij had 200 pk en vierwielaandrijving. Maar dat is een verhaal voor een andere keer…

De 5 geheimen van de Peugeot 205

4. Bijna sportieve diesel

In 1983 werden kleine stadswagens nog grotendeels door benzinemotoren aangedreven. Peugeot sloeg echter de minder frequente weg van de diesel in. En ook dat was een succes. De zelfontbrander was namelijk een geslaagde motor, met prestaties op het niveau van de benzines maar een zeer laag verbruik.

De 5 geheimen van de Peugeot 205

5. PTS

Uiteraard hebben we van de 205 vooral de GTI-versie onthouden. We moeten die naam trouwens in het meervoud gebruiken, want de GTI was er in diverse smaken: een 1.6 met 105 en later 115 pk en een 1.9 met 130 en later 122 pk. Maar de meest gegeerde is ongetwijfeld die met de PTS-kit (Peugeot Talbot Sport). Die kit bracht het vermogen van de 1.6 op 125 pk, in de eerste plaats dankzij aanpassingen aan de cilinderkop. De echt sportieve bestuurders zwoeren dan weer bij de Rallye-versie, met 103 pk bij net geen 7.000 o/m. Die was duidelijk radicaler en delicater om mee te rijden en om te onderhouden en kende een forse carrière in de autosport.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia heeft de Sorento grondig herzien voor 2024 met een nieuwe look voor zowel het koetswerk als het interieur.

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Peugeot 208 Rallye: de looks heeft hij, de rest moet je zelf doen

Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

Tesla Cybertruck: 755 km autonomie en 0-100 km/u in 2,7 s

De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

Renault 5 E-Tech: 400 autonomie en 25.000 euro

De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km