Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine en de MGB, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Peugeot 404.
1. Dankzij de DS…
Begin 1955 kwam de 403 op de markt als een typisch Peugeot-product. De berline was conservatief en lichtjes burgerlijk. Er was niets revolutionair aan, maar hij was wel robuust en tegen alles opgewassen. Alleen: een paar maand later bracht Citroën de DS op de markt. Peugeot was ontredderd door de komst van die vliegende schotel en besliste om een antwoord te formuleren.
De hydraulische ophanging van de DS stond nog niet op punt toen hij werd onthuld, maar toch verblufte ze iedereen. Zodanig zelfs dat Peugeot een prototype ontwikkelde met een hydropneumatische ophanging. Sterker nog: de constructeur dacht na over een V8-motor. Het uiteindelijke product werd veel traditioneler, met een klassieke ophanging en viercilinders…
Peugeot richtte zich voor het design van de 404 opnieuw tot Pininfarina, dat ook de 403 had getekend. Maar deze keer was de Franse constructeur gehaast. De Italiaanse meester stelde daarom een klassiek, modern en elegant ontwerp voor, dat echter al (in grote lijnen) was toegepast op grote berlines van Fiat. Het deed er niet toe: er zat haast achter en Peugeot keurde het goed.
Al snel bood Peugeot een injectieversie aan, een première voor een Franse auto. Het systeem met Kugelfischer-pomp leverde een mooi handjevol pk’s extra op. We spreken dan over 80 DIN-pk, waar later nog eens 10 pk bij kwam. Deze versies waren nerveuzer en plezieriger, maar zijn vandaag veel delicater om te onderhouden.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.