De 5 geheimen van de Porsche 911

Het is dé sportwagen bij uitstek. Hij is al 57 jaar op de markt en wordt vaak aangehaald als referentie. Voor de concurrentie is hij het doel. Voor Porsche is het een iconisch model. Maar kende jij deze 5 geheimen over de 911 al?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juni 2020
  • Divers
  • 1.543 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, classic Mini en VW Golf gaat onze reeks verder met 5 geheimen van een andere legende: de Porsche 911.

1. Zijn ontwikkeling begon in… 1959

De 5 geheimen van de Porsche 911

In 1959 was de 356, het enige model van Porsche, al een oude auto. Zijn ronde lijnen en zijn viercilinder voelen aan de vooravond van de jaren 1960 nog te veel ‘fifties’ aan. Porsche startte daarom een project onder codenaam T7. Het prototype leek al sterk op de 911, met een 2+2-architectuur en strakkere vormen.

2. Porsche wist niet goed welke motorarchitectuur te kiezen…

Porsche koos al vroeg voor een zescilinderboxer, maar twijfelde heel lang tussen waterkoeling, luchtkoeling of zelfs olie- en luchtkoeling. Ook een centrale nokkenas en nat carter werden in overweging genomen. Uiteindelijk werd voor de meest edele oplossing gekozen: een droog carter en een bovenliggende nokkenas per cilinderrij.

3. Hij heette 901

De 5 geheimen van de Porsche 911

Net zoals de 356 verwees de naam 901 naar… de projectnaam. Porsche stelde het model voor op het salon van Frankfurt van 1963 maar moest in allerijl de naam veranderen: Peugeot had autonamen met een 0 in het midden gepatenteerd. De catalogi moesten opnieuw worden gedrukt en de nieuwe Porsche werd 911 gedoopt.

4. Hij was te duur voor de klanten

De nieuwe 911 mikte op alle vlak hoger dan de 356: meer technologisch, krachtiger, comfortabeler en… gevoelig duurder. Daarom bleef Porsche de 356 tot 1965 parallel aanbieden. Die laatste werd uiteindelijk vervangen door de 912, een 911 met de viercilinder van zijn voorganger. De 912 kende een mooi succes tot hij in 1969 werd vervangen door de 911 T.

5. Porsche had de 911 bijna uit productie genomen

De 5 geheimen van de Porsche 911

In de jaren ’70 zag Porsche niet veel toekomst meer in dit model met zijn zo merkwaardige architectuur. Er werd een nieuw project opgestart: de 928. Dat was een totaal andere auto (voorin gemonteerde watergekoelde V8), die op termijn de 911 moest vervangen. Maar de klanten en merkaanhangers beslisten anders… Nadat de 911 lang was verwaarloosd binnen het gamma besliste Porsche toch om hem te vernieuwen met de 964.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Automaat

€ 23.250
2017
84.908 km