De 5 geheimen van de Renault 12, miskende bestseller

De Renault 12 is zo goed als uit het straatbeeld verdwenen. Buiten de Gordini-versie heeft hij maar weinig blijvende herinneringen nagelaten. Nochtans was de R12 een ongelooflijk succesnummer voor Renault, dat er meer dan 4 miljoen exemplaren van verkocht in een carrière van dik 10 jaar. Die liep van 1969 tot 1980, en op sommige markten zelfs tot 2004. Ook vandaag zijn dat nog straffe cijfers.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 november 2021
  • Divers
  • 8.365 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford TAlfa Romeo GiuliettaPeugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404De Tomaso PanteraCitroën BXDeLoren DMC-12« Big Healey » en de Lancia Stratos zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 12.


1. Bedacht voor export

In de loop van de jaren ’60 bekende Renault zich tot meerdere religies: motor achterin en achterwielaandrijving voor de R8 en R10, motor voorin en voorwielaandrijving voor de R4 en R16. De jongste producten van het merk waren intelligent, met een kofferklep die heel praktisch was in het gebruik. Een voordeel dat in veel zuiderse landen echter als ‘iets voor bestelwagens’ werd gezien. Om zijn nieuwe model een meer statige look te geven, zeker omdat het over de hele wereld moest worden verkocht, zette Renault in op een drievolumekoetswerk. Op technisch vlak koos het voor een architectuur met voorwielaandrijving en de motor voorin.

2. De bestverkochte auto van Frankrijk

De R12 was bedacht voor de export, maar wist zichzelf wel de bestverkochte auto van Frankrijk te maken in 1973, toen hij de Simca 1100 overtrof. Een mooi resultaat als je weet dat het model technisch gezien eerder conservatief was, zeker in vergelijking met de flamboyante Citroën GS.

3. De meest in het buitenland geproduceerde Franse auto

Van Australië over Turkije tot Canada, Colombia, Madagaskar en Marokko, de R12 werd in alle uithoeken van de wereld geproduceerd. In Roemenië werd een heel sterk gelijkende variant gebouwd door Dacia, de 1300, die trouwens in productie is gebleven tot 2004. Of anders gezegd: de R12 heeft het R&D-budget dat hij had gevergd meer dan terugverdiend.

4. Misprezen Gordini

In 1970 nam de beroemde Renault 8 Gordini afscheid van het publiek. Hoe moet je zo’n mythe opvolgen? Renault kwam met de R12 Gordini, die niet onverdeeld positief werd onthaald: zijn manuele vijfversnellingsbak en 1,6-litermotor van 113 pk waren best pittig, maar het typische voorwielaangedreven rijgedrag was duidelijk minder spectaculair en speels dan dat van zijn voorganger. De puristen waren misnoegd en schreeuwden dat van de daken. Er werden er slechts 5.188 van gebouwd… Nadat de arme R12 Gordini vaak werd vermeden en belachelijk gemaakt wordt hij sinds kort weer echt hoog ingeschat.

5. Een paar duizend euro

Vandaag blijft de R12 onpopulair, ondanks zijn enorme succes van destijds en het feit dat hij in zowat alle Franse families te vinden is geweest. Een budget van 5.000 euro volstaat om een mooi exemplaar te vinden. Een luxe afwerking en smetteloze staat kunnen een bedrag van tot 10.000 euro verantwoorden. Voor een Gordini zal je daarentegen 25.000 tot 30.000 euro moeten neertellen.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km