De 5 geheimen van de Renault 12, miskende bestseller

De Renault 12 is zo goed als uit het straatbeeld verdwenen. Buiten de Gordini-versie heeft hij maar weinig blijvende herinneringen nagelaten. Nochtans was de R12 een ongelooflijk succesnummer voor Renault, dat er meer dan 4 miljoen exemplaren van verkocht in een carrière van dik 10 jaar. Die liep van 1969 tot 1980, en op sommige markten zelfs tot 2004. Ook vandaag zijn dat nog straffe cijfers.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 november 2021
  • Divers
  • 6.850 weergaven

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford TAlfa Romeo GiuliettaPeugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404De Tomaso PanteraCitroën BXDeLoren DMC-12« Big Healey » en de Lancia Stratos zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 12.


1. Bedacht voor export

In de loop van de jaren ’60 bekende Renault zich tot meerdere religies: motor achterin en achterwielaandrijving voor de R8 en R10, motor voorin en voorwielaandrijving voor de R4 en R16. De jongste producten van het merk waren intelligent, met een kofferklep die heel praktisch was in het gebruik. Een voordeel dat in veel zuiderse landen echter als ‘iets voor bestelwagens’ werd gezien. Om zijn nieuwe model een meer statige look te geven, zeker omdat het over de hele wereld moest worden verkocht, zette Renault in op een drievolumekoetswerk. Op technisch vlak koos het voor een architectuur met voorwielaandrijving en de motor voorin.

2. De bestverkochte auto van Frankrijk

De R12 was bedacht voor de export, maar wist zichzelf wel de bestverkochte auto van Frankrijk te maken in 1973, toen hij de Simca 1100 overtrof. Een mooi resultaat als je weet dat het model technisch gezien eerder conservatief was, zeker in vergelijking met de flamboyante Citroën GS.

3. De meest in het buitenland geproduceerde Franse auto

Van Australië over Turkije tot Canada, Colombia, Madagaskar en Marokko, de R12 werd in alle uithoeken van de wereld geproduceerd. In Roemenië werd een heel sterk gelijkende variant gebouwd door Dacia, de 1300, die trouwens in productie is gebleven tot 2004. Of anders gezegd: de R12 heeft het R&D-budget dat hij had gevergd meer dan terugverdiend.

4. Misprezen Gordini

In 1970 nam de beroemde Renault 8 Gordini afscheid van het publiek. Hoe moet je zo’n mythe opvolgen? Renault kwam met de R12 Gordini, die niet onverdeeld positief werd onthaald: zijn manuele vijfversnellingsbak en 1,6-litermotor van 113 pk waren best pittig, maar het typische voorwielaangedreven rijgedrag was duidelijk minder spectaculair en speels dan dat van zijn voorganger. De puristen waren misnoegd en schreeuwden dat van de daken. Er werden er slechts 5.188 van gebouwd… Nadat de arme R12 Gordini vaak werd vermeden en belachelijk gemaakt wordt hij sinds kort weer echt hoog ingeschat.

5. Een paar duizend euro

Vandaag blijft de R12 onpopulair, ondanks zijn enorme succes van destijds en het feit dat hij in zowat alle Franse families te vinden is geweest. Een budget van 5.000 euro volstaat om een mooi exemplaar te vinden. Een luxe afwerking en smetteloze staat kunnen een bedrag van tot 10.000 euro verantwoorden. Voor een Gordini zal je daarentegen 25.000 tot 30.000 euro moeten neertellen.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km