De 5 geheimen van de Renault 12, miskende bestseller

De Renault 12 is zo goed als uit het straatbeeld verdwenen. Buiten de Gordini-versie heeft hij maar weinig blijvende herinneringen nagelaten. Nochtans was de R12 een ongelooflijk succesnummer voor Renault, dat er meer dan 4 miljoen exemplaren van verkocht in een carrière van dik 10 jaar. Die liep van 1969 tot 1980, en op sommige markten zelfs tot 2004. Ook vandaag zijn dat nog straffe cijfers.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 november 2021
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford TAlfa Romeo GiuliettaPeugeot 203Mazda MX-5Renault EspaceFord FiestaRenault DauphineMGBPeugeot 404De Tomaso PanteraCitroën BXDeLoren DMC-12« Big Healey » en de Lancia Stratos zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 12.


1. Bedacht voor export

In de loop van de jaren ’60 bekende Renault zich tot meerdere religies: motor achterin en achterwielaandrijving voor de R8 en R10, motor voorin en voorwielaandrijving voor de R4 en R16. De jongste producten van het merk waren intelligent, met een kofferklep die heel praktisch was in het gebruik. Een voordeel dat in veel zuiderse landen echter als ‘iets voor bestelwagens’ werd gezien. Om zijn nieuwe model een meer statige look te geven, zeker omdat het over de hele wereld moest worden verkocht, zette Renault in op een drievolumekoetswerk. Op technisch vlak koos het voor een architectuur met voorwielaandrijving en de motor voorin.

2. De bestverkochte auto van Frankrijk

De R12 was bedacht voor de export, maar wist zichzelf wel de bestverkochte auto van Frankrijk te maken in 1973, toen hij de Simca 1100 overtrof. Een mooi resultaat als je weet dat het model technisch gezien eerder conservatief was, zeker in vergelijking met de flamboyante Citroën GS.

3. De meest in het buitenland geproduceerde Franse auto

Van Australië over Turkije tot Canada, Colombia, Madagaskar en Marokko, de R12 werd in alle uithoeken van de wereld geproduceerd. In Roemenië werd een heel sterk gelijkende variant gebouwd door Dacia, de 1300, die trouwens in productie is gebleven tot 2004. Of anders gezegd: de R12 heeft het R&D-budget dat hij had gevergd meer dan terugverdiend.

4. Misprezen Gordini

In 1970 nam de beroemde Renault 8 Gordini afscheid van het publiek. Hoe moet je zo’n mythe opvolgen? Renault kwam met de R12 Gordini, die niet onverdeeld positief werd onthaald: zijn manuele vijfversnellingsbak en 1,6-litermotor van 113 pk waren best pittig, maar het typische voorwielaangedreven rijgedrag was duidelijk minder spectaculair en speels dan dat van zijn voorganger. De puristen waren misnoegd en schreeuwden dat van de daken. Er werden er slechts 5.188 van gebouwd… Nadat de arme R12 Gordini vaak werd vermeden en belachelijk gemaakt wordt hij sinds kort weer echt hoog ingeschat.

5. Een paar duizend euro

Vandaag blijft de R12 onpopulair, ondanks zijn enorme succes van destijds en het feit dat hij in zowat alle Franse families te vinden is geweest. Een budget van 5.000 euro volstaat om een mooi exemplaar te vinden. Een luxe afwerking en smetteloze staat kunnen een bedrag van tot 10.000 euro verantwoorden. Voor een Gordini zal je daarentegen 25.000 tot 30.000 euro moeten neertellen.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km