Hyundai
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, en de Mazda MX-5 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault Espace.
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, was de Renault Espace niet de eerste eenvolumer ter wereld toen hij in 1984 op de markt kwam. De Chrysler Voyager verscheen namelijk 6 maand voor zijn Franse rivaal. En als we nog verder in de tijd teruggaan, naar 1956, dan stuiten we op de Fiat 600 Multipla, die alle juiste vakjes afvinkt om de titel van “eerste eenvolumer ter wereld” te kunnen opeisen.
2. Geen sportwagens meer, tijd voor de “oranje tekening”
Alles begon aan het eind van de jaren ’70 bij Matra. Het Franse bedrijf was destijds vooral gekend om zijn wendbare sportwagens en… raketten. Maar de directie was ervan overtuigd dat de toekomst niet meer aan de sportwagens was, maar aan gezinswagens met een speelse inborst. Het succes van de onwaarschijnlijke Rancho bevestigde hen daar trouwens in. Philippe Guédon, CEO van de autotak, bedacht een modulair voertuig om de productielijnen actief te houden.
Huisdesigner Antoine Volanis maakte de eerste schetsen. Na een weekend stelde hij een eerste ontwerp voor: de “dessin orange” of “oranje tekening”. Het was een model halverwege tussen de Rancho en een bestelwagen, met een compact formaat en de bestuurder op de vooras.
Matra trok met het project naar PSA, dat het project warm onthaalde. De leiding van Peugeot vroeg verdere projecten, maar begin de jaren ’80 zag het na jaren discussie toch van de plannen af: al het geld van het merk was in de 205 gekropen.
Dus ging Matra bij Renault aankloppen. Het merk met het ruitje gaf groen licht: de eerste auto werd in april 1984 aan de pers voorgesteld en de productie gebeurde in de fabriek van Matra. De journalisten waren enthousiast: 7 zitplaatsen, een moduleerbaarheid waardoor het interieur kon worden omgetoverd tot een salon met vier plaatsen en een klaptafeltje, en een top van 180 km/u. Het publiek bleek helaas zeer huiverachtig: in de eerste maand werden er slechts 9 van verkocht. Gelukkig liet Renault de schouders niet hangen en volgde het succes uiteindelijk wel.
Paradoxaal genoeg ligt de huidige en vijfde generatie van de Espace heel dicht bij de wereld van de SUV’s, maar biedt hij geen vierwielaandrijving. De eerste generatie was er daarentegen wel als 4x4 in de Quadra, met een uitzonderlijk lichte transmissie.
Hoe vreemd het ook moge lijken, tegen het einde van de jaren ’80 begon Matra na te denken aan een sportieve versie, met een V6 die door 2 turbo’s en een compressor was opgevoerd tot zo’n 300 pk. De plannen gingen vrij ver, maar Renault wees ze af: het merk wou van de Espace een gezinswagen maken en niet een bom om met Duitse berlines te wedijveren.
Maar het zotste project was toch de Espace F1. Om de tiende verjaardag van het model te vieren, leidde Renault er een conceptcar van af die werd aangedreven door een F1-V10 (bijna 800 pk), die centraal achterin werd gemonteerd. In tegenstelling tot de V6 biturbo was er hier nooit sprake van productieplannen. Er zijn er twee van gemaakt.Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.