De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

Met meer dan 21 miljoen gebouwde exemplaren is de Kever een van de meest gekende en meest verspreide auto’s aller tijden. Toch is de filmster door heel troebel water gevaren: we weten dat Porsche en Hitler bij zijn ontwikkeling betrokken waren, maar tot op welke hoogte?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 augustus 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DS, en de Jaguar E-Type, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Volkswagen Kever. 

1. De Kever had een model van twee andere merken kunnen geweest zijn.

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

In 1931 start Ferdinand Porsche als zelfstandige met een eigen studiebureau. Hij krijgt een eerste bestelling van Zündapp om een massaproductiemodel te ontwikkelen. De eerste schetsen doen al aan de Kever denken. Maar omdat Zündapp met slechte cijfers kampt, besluit het om het project te staken. Porsche legt het vergevorderde project daarom voor aan NSU, dat er wel iets voor voelt. De auto lijkt steeds meer op de Kever, maar ook hier trekt de klant zich uiteindelijk terug: NSU heeft zijn productielijnen nodig voor zijn steeds meer populaire motorfietsen.

2. Hitler en Ferdinand Porsche: wie heeft wie gebeld?

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

Volgens de legende zou Hitler naar Ferdinand Porsche hebben gebeld met de vraag om een kleine, betaalbare auto te bedenken. In werkelijkheid zou echter het omgekeerde gebeurd zijn: Porsche zou het Ministerie van Transport hebben gecontacteerd met het ontwerp van zijn prototype nadat hij had gehoord dat Hitler een auto voor het volk wou ontwikkelen. De Führer nam daarop contact op met de beroemde ingenieur en gaf hem een heel precies lastenboek met een heel korte deadline: 10 maand.

3. Te kopen met coupons, zogezegd…

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

Met de Volkswagen wil Hitler Duitsland mobiel maken. De kleine Kever moet dus een soort Duitse Ford T zijn, goedkoop en betaalbaar voor (bijna) iedereen. Daarom wordt de verkoop op een originele manier aangepakt: klanten worden uitgenodigd en kunnen een spaarboekje kopen waar ze coupons van 5 mark in kunnen kleven. Zodra het boekje 1.000 mark aan coupons heeft, kunnen ze in theorie naar een dealer gaan en krijgen ze een auto mee. Maar tegen 1938 had Hitler meer oorlogszuchtige plannen en moest de hele Duitse industrie meewerken aan de bewapening. De 300.000 gezinnen die een spaarboekje hadden gekocht en die hadden geïnvesteerd in de coupons zouden nooit hun auto of hun geld zien…

4. Redding door de Britten.

Na de oorlog is de fabriek in Wolfsburg grotendeels tot puin herleid. De Britten lossen de Amerikanen af in het commando en majoor Yvan Hirst ontdekt twee prototypes die op vrijwillige basis zijn geassembleerd door arbeiders die van hun vak houden. Hirst is gecharmeerd door de moed van de werklui, maar ook door de kwaliteiten van het prototype en beslist de productielijn weer op te starten. Dat was in 1948 en het Verenigd Koninkrijk kon zich toen nog niet inbeelden wat voor een succes het model zou worden.

De 5 geheimen van de Volkswagen Kever

5. Heel moeilijk begin.

Een product aan de lopende band bouwen in een land dat door de oorlog is verwoest met arbeiders waarvan sommige nog sterk sympathiseren met de Nazi’s en straatarm zijn is geen sinecure. Het is een immense taak voor de Britse majoor, maar hij verliest nooit zijn geduld en slaagt in het onmogelijke: hij start een kolossale industrie op in een land dat in puin ligt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km