De AC Cobra gaat voor een 100 % elektrische aandrijving!

De mythische roadster laat zijn grote V8 echter niet vallen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 juli 2020
  • Elektrisch

In 1960 stopte de Texaanse piloot Carroll Shelby door een reeks gezondheidsproblemen met racen. Hij is dan 37 jaar oud en is niet van plan de motorsport vaarwel te zeggen, dus beslist hij een model te ontwikkelen dat zelfs Ferrari zou kunnen verslaan in de GT-klasse. Zijn zoektocht, onder andere op het vlak van chassistechniek, leidt hem naar AC, een Britse constructeur van sportwagens in kleine series.

Al snel slaat de vonk over tussen Shelby en de broers Hurlock, de eigenaars van AC. Ze komen een concept overeen dat een chassis van AC combineert met een zware Ford V8. Het is zo dat in 1962 de AC Cobra het levenslicht ziet, een bolide die al snel zijn potentieel toont op de Amerikaanse circuits, onder meer tegen de geduchte Corvette gebouwd door Chevrolet.

Ondertussen is de AC Cobra één van de sportwagens uit de sixties die een mythisch statuut verworven hebben. Het model wordt vandaag nog altijd gebouwd, maar is voorzien van een V8 uit… de Chevrolet Corvette die ongeveer 430 pk levert in zijn ‘378’-uitvoering. De Britse autobouwer wil zijn aanbod echter uitbreiden met de komst van een onuitgegeven afgeleide aangedreven door een elektromotor die 312 pk levert! Deze AC Cobra Series 1 Electric is uitgerust met  batterijen met een capaciteit van 54 kWh, goed voor een rijbereik van 250 km en een 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. Hij weegt slechts 1.250 kg. Zijn prijs? Ongeveer € 153.000  (£138.000) voor één van de 58 exemplaren die geproduceerd zullen worden.

Een ‘light’ versie

Naast deze nieuwe, 100% elektrisch versie, biedt AC Cars ook de nieuwe Cobra 140 Charter Edition aan. Geen elektrische aandrijving dit keer, wel een ‘bescheiden’ 2.3 liter grote drukgevoede viercilinder, dezelfde als die onder de kap van de instapversie van de Ford Mustang terug te vinden is. Met zijn 350 pk en 440 Nm koppel zorgt hij ervoor dat de AC Cobra van 0 naar 100 km per uur sprint in 6 seconden, met een gewicht van 1.100 kg! Ook van deze Cobra ‘light’ worden maar 58 exemplaren gebouwd. Reken hier op een prijs van € 94.200 (£ 85.000) als u er graag één wil!

De Cobra 378 met zijn dikke V8 die tot 550 pk opgepept kan worden, blijft leverbaar. Iets wat de puristen zullen appreciëren!
AC

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: AC Cars.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km