In 1960 stopte de Texaanse piloot Carroll Shelby
door een reeks gezondheidsproblemen met racen. Hij is dan 37 jaar oud en is
niet van plan de motorsport vaarwel te zeggen, dus beslist hij een model te
ontwikkelen dat zelfs Ferrari zou kunnen verslaan in de GT-klasse. Zijn
zoektocht, onder andere op het vlak van chassistechniek, leidt hem naar AC, een
Britse constructeur van sportwagens in kleine series.
Al snel slaat de vonk over tussen Shelby en de
broers Hurlock, de eigenaars van AC. Ze komen een concept overeen dat een
chassis van AC combineert met een zware Ford V8. Het is zo dat in 1962 de AC
Cobra het levenslicht ziet, een bolide die al snel zijn potentieel toont op de
Amerikaanse circuits, onder meer tegen de geduchte Corvette gebouwd door
Chevrolet.
Ondertussen is de AC Cobra één van de sportwagens
uit de sixties die een mythisch statuut verworven hebben. Het model wordt
vandaag nog altijd gebouwd, maar is voorzien van een V8 uit… de Chevrolet
Corvette die ongeveer 430 pk levert in zijn ‘378’-uitvoering. De Britse
autobouwer wil zijn aanbod echter uitbreiden met de komst van een onuitgegeven
afgeleide aangedreven door een elektromotor die 312 pk levert! Deze AC Cobra
Series 1 Electric is uitgerust met
batterijen met een capaciteit van 54 kWh, goed voor een rijbereik van
250 km en een 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. Hij weegt slechts 1.250 kg. Zijn
prijs? Ongeveer € 153.000 (£138.000)
voor één van de 58 exemplaren die geproduceerd zullen worden.
Een
‘light’ versie
Naast deze nieuwe, 100% elektrisch versie, biedt AC
Cars ook de nieuwe Cobra 140 Charter Edition aan. Geen elektrische aandrijving
dit keer, wel een ‘bescheiden’ 2.3 liter grote drukgevoede viercilinder,
dezelfde als die onder de kap van de instapversie van de Ford Mustang terug te
vinden is. Met zijn 350 pk en 440 Nm koppel zorgt hij ervoor dat de AC Cobra
van 0 naar 100 km per uur sprint in 6 seconden, met een gewicht van 1.100 kg!
Ook van deze Cobra ‘light’ worden maar 58 exemplaren gebouwd. Reken hier op een
prijs van € 94.200 (£ 85.000) als u er graag één wil!
De
Cobra 378 met zijn dikke V8 die tot 550 pk opgepept kan worden, blijft
leverbaar. Iets wat de puristen zullen appreciëren!
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.