De ambitieuze elektrische toekomst van Stellantis in 7 cijfers

Meer dan 800 kilometer rijbereik, vier platformen, drie motorenfamilies, vastestofbatterijen… Een overzicht van alles wat je moet weten over de ambitieuze elektrische plannen van Stellantis, samengevat in 7 cijfers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 juli 2021

De ambitieuze elektrische toekomst van Stellantis in 7 cijfers

Zes maand na zijn oprichting heeft de Stellantis-groep, die het resultaat is van de fusie tussen PSA en FCA, de basis aangekondigd van wat zijn grootste uitdaging lijkt: zijn elektrificatiestrategie. Het is een gigantisch plan dat de toekomst van liefst 14 merken moet veranderen.

1. Meer dan 40 miljard

In het kader van zijn elektrificatiestrategie gaat Stellantis een bedrag van meer dan 30 miljard euro investeren tegen 2025. “Met dit investeringsplan van meer dan 30 miljard euro verbinden we ons ertoe om iconische modellen aan te bieden waarvan de prestaties, de kwaliteiten, het design, het comfort en het elektrische rijbereik in perfecte symbiose zijn met het dagelijkse leven”, zo beloofde Carlos Tavares, CEO van Stellantis.

2. +70 procent tegen 2030

Stellantis wil met deze strategie Europees marktleider worden in elektrische modellen. Voor zijn personenwagens mikt de groep op meer dan 70 procent EV’s tegen 2030 op het Oude Continent. Voor de Amerikaanse markt neemt Stellantis echter genoegen met 40 procent tegen het begin van het volgende decennium.

3. 5 Gigafactories

Om zijn nood aan batterijen in te vullen wil Stellantis 5 zogenaamde Gigafactories bouwen in Europa (meer bepaald in Frankrijk en Italië) en Noord-Amerika. De doelstelling is een productiecapaciteit van meer dan 130 Gigawattuur (GWh) tegen 2025 en meer dan 260 GWh tegen 2030.

4. 2026

Stellantis belooft mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken en wil daarom de TCO (totale bezitskost) van zijn nieuwe elektrische modellen tegen 2026 op gelijke hoogte brengen met die van zijn voertuigen met verbrandingsmotor, zonder overheidssubsidies. Tegen 2024 moet de kostprijs van batterijmodules voor elektrische wagens met meer dan 40 procent dalen, en tegen 2030 moet er nog eens 20 procent af.

5. 4 platformen

De ambitieuze elektrische toekomst van Stellantis in 7 cijfers

De elektrificatiestrategie van Stellantis is gestoeld op 4 platformen STLA. Drie daarvan zijn bedoeld voor personenwagens (STLA Small, STLA Medium en STLA Large) en het vierde (STLA Frame) is bestemd voor pick-ups of grote terreinwagens. Elk platform moet een productie van 2 miljoen eenheden per jaar mogelijk maken.

6. 37 tot meer dan 200 kWh

Elk platform kan meerdere batterijpacks ontvangen. Het kleinste platform is bedoeld voor accupakketten van 37 tot 82 kWh, zodat een rijbereik van tot 500 kilometer haalbaar moet zijn. De middelgrote versie biedt modules van 87 tot 104 kWh voor rijbereikcijfers van tot 700 kilometer. het grote platform (101 tot 118 kWh) en de basis voor pick-ups (159 tot meer dan 200 kWh) belooft dik 800 kilometer zonder stekkeren. Tegen 2024 mogen we twee verschillende chemische samenstellingen van batterijen verwachten, een met hoge energiedichtheid en een andere zonder nikkel of kobalt. Verder belooft Stellantis de komst van “de eerste betaalbare vastestofbatterij” tegen 2026.

De ambitieuze elektrische toekomst van Stellantis in 7 cijfers

7. 3 families

Stellantis gaat tot slot 3 “elektrische aandrijfmodules” (EDM) bouwen, die de motor, de versnellingsbak en de omvormer in één geheel samenballen. Deze EDM’s zouden compact, flexibel en evoluerend zijn en kunnen worden geconfigureerd in voor- of achterwielaandrijvers en in modellen met 4x4. De EDM1 zou 70 kW (95 pk) bieden, de EDM2 126 tot 180 kW (171 tot 245 pk) en de EDM3 150 tot 330 kW (204 tot 449 pk).

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Stellantis.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km