De Belg kan niet zonder zijn bedrijfswagen

Een studie naar mobiliteit van sociaal kantoor Securex toont aan dat de Belg nog (te) sterk aan zijn bedrijfswagen gehecht is. Zowat 60 procent van de ondervraagden beweert van werk te zullen veranderen als zijn of haar bedrijfswagen wordt geschrapt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 september 2019
  • Sector

Om het belang van de salariswagen voor werknemers beter in te kunnen schatten heeft sociaal kantoor Securex een grootscheeps onderzoek gevoerd bij 1.500 Belgen. Uit de resultaten blijkt dat de Belg nog zeer sterk aan zijn bedrijfswagen gehecht is. 59 procent van de respondenten met een bedrijfswagen beweert zelfs ander werk te gaan zoeken als de werkgever geen auto meer aanbiedt. Vooral bedienden jonger dan 50 zijn daar heel kordaat in: 66 procent, tegenover 36 procent voor oudere werknemers.

Aversie

De studie brengt ook een zekere aversie tegenover alternatieve verplaatsingswijzen aan het licht. Op de vraag of ze bereid waren om hun auto in te ruilen voor een kleiner model in combinatie met alternatieve vervoersmiddelen (fiets, step, abonnement, deelwagen,…) antwoordde 2 op 3 daar niet voor open te staan.

Ongekend

De studie toont ook aan dat er nog veel marge is voor wat de communicatie rond alternatieve mobiliteitsoplossingen betreft. Securex ontdekte zo via zijn studie dat nauwelijks 1 werknemer op 4 in België echt op de hoogte is over dit onderwerp.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: Securex.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km