Volkswagen
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Aan dit einde van 2020 maken de federaties Febiac, Traxio en Renta, die de Belgische autosector vertegenwoordigen, de balans op van een jaar dat duidelijk is getekend door de coronacrisis. De officiële federaties zijn tot de 5 volgende grote vaststellingen gekomen.
1. De inschrijvingscijfers van nieuwe auto’s zijn gekelderd
Met zo’n 425.000 nieuw ingeschreven auto’s is 2020 het slechtste jaar in 20 jaar tijd. In vergelijking met vorig jaar is de markt met zo’n 20 procent gekrompen.
De tweedehandsmarkt beperkt zijn verlies tegenover vorig jaar echter tot slechts 6 procent. Van juni tot oktober 2020 zijn zelfs meer tweedehandswagens ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar.
3. De Belg blijft zich verplaatsen en kiest meer dan ooit voor individuele mobiliteit
De daling in het aantal gereden kilometers als gevolg van de verminderde activiteit heeft een impact gehad op de industrie (minder onderhoud, minder herstellingen enzovoort). Maar we blijven ons met zijn allen heel vaak verplaatsen in onze vrije tijd, al dan niet gemotoriseerd. De fiets is de overduidelijke winnaar na de crisis van het coronavirus, zeker de exemplaren met elektrische ondersteuning.
Het marktaandeel van elektrische voertuigen is bijna verdubbeld, van 1,5 procent in 2019 naar 2,9 procent in 2020. Het aandeel van hybride wagens is nog sterker toegenomen, van 4,6 naar 9,5 procent. Vooral plug-inhybrides hebben de wind in de zeilen. Tot slot lijkt ook de ‘val’ van de diesel te zijn gestopt. Dieselwagens waren dit jaar goed voor een marktaandeel van 33 procent, tegenover 31 procent in 2019.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.