De BMW iX3 in 7 cijfers

In januari 2021 lanceert BMW officieel de elektrische versie van zijn X3. Tot dan kan je hem alvast leren kennen via deze 7 cijfers… waaronder uiteraard het prijskaartje.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 november 2020
  • Lancering

1. 80 kWh

De BMW iX3 in 7 cijfers

De bruto opslagcapaciteit van de batterij die BMW heeft weerhouden voor zijn iX3 is 80 kWh. 74 kWh daarvan is bruikbaar.

2. 460 kilometer

De BMW iX3 in 7 cijfers

Dat is dus een vrij grote batterij, waarmee de eerste elektrische SUV van BMW een comfortabel WLTP-bereik van 460 kilometer kan claimen.

3. 2 aangedreven wielen

De BMW iX3 in 7 cijfers

In tegenstelling tot wat je zou verwachten heeft de iX3 geen vierwielaandrijving. Zijn elektromotor drijft enkel de achteras aan en ontwikkelt 210 kW (286 pk) en een ruim koppel van 400 Nm.

4. 100 kilometer in 10 minuten

De BMW iX3 in 7 cijfers

Om te vermijden dat je lang stil moet staan wanneer je tijdens langere ritten moet opladen is de iX3 compatibel met gelijkstroom-snelladers met een vermogen van tot 150 kW. Daarmee kan hij 100 kilometer rijbereik recupereren in 10 minuten. Aan een conventionele laadpaal met wisselstroom aanvaardt de iX3 eenfasige vermogens van tot 7,4 kW of driefasig tot 11 kW.

5. 510 liter

De BMW iX3 in 7 cijfers

Op praktisch vlak behoudt de elektrische versie van de X3 een bagageruimte van 510 liter. Ter vergelijking: die van de X3 met verbrandingsmotoren slikt 550 liter.

6. 30 tot 60 procent gunstiger

De BMW iX3 in 7 cijfers

Volgens BMW is de CO2-uitstoot van een iX3 over de hele levenscyclus van het model duidelijk lager dan die van een X3 xDrive20d. Wanneer je oplaadt met de gemiddelde Europese energiemix is het resultaat 30 procent gunstiger, maar door puur groene stroom te tanken loopt het voordeel zelfs op tot 60 procent.

7. 69.950 €

De BMW iX3 in 7 cijfers

De officiële marktintroductie van de elektrische SUV iX3 staat gepland op 30 januari 2021. De basisprijs voor onze markt ligt dan op 69.950 euro.
BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km