Volkswagen
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
De bruto opslagcapaciteit van de batterij die BMW heeft weerhouden voor zijn iX3 is 80 kWh. 74 kWh daarvan is bruikbaar.
Dat is dus een vrij grote batterij, waarmee de eerste elektrische SUV van BMW een comfortabel WLTP-bereik van 460 kilometer kan claimen.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten heeft de iX3 geen vierwielaandrijving. Zijn elektromotor drijft enkel de achteras aan en ontwikkelt 210 kW (286 pk) en een ruim koppel van 400 Nm.
Om te vermijden dat je lang stil moet staan wanneer je tijdens langere ritten moet opladen is de iX3 compatibel met gelijkstroom-snelladers met een vermogen van tot 150 kW. Daarmee kan hij 100 kilometer rijbereik recupereren in 10 minuten. Aan een conventionele laadpaal met wisselstroom aanvaardt de iX3 eenfasige vermogens van tot 7,4 kW of driefasig tot 11 kW.
Op praktisch vlak behoudt de elektrische versie van de X3 een bagageruimte van 510 liter. Ter vergelijking: die van de X3 met verbrandingsmotoren slikt 550 liter.
Volgens BMW is de CO2-uitstoot van een iX3 over de hele levenscyclus van het model duidelijk lager dan die van een X3 xDrive20d. Wanneer je oplaadt met de gemiddelde Europese energiemix is het resultaat 30 procent gunstiger, maar door puur groene stroom te tanken loopt het voordeel zelfs op tot 60 procent.
Een grote compressor in een kleine Polo? Dat klinkt als een verleidelijk recept, en het bewijst dat de Volkswagen-groep – met een klein duwtje in de rug – weldegelijk een echte funauto kan bouwen!
Ter gelegenheid van zijn Europese première konden we Peugeots belangrijke Inception Concept in levende lijve ontdekken. Interesse in een kleine rondleiding van het model?
Hyundai brengt steeds meer modellen uit met een charismatische look, zoals deze nieuwe Sonata, die duidelijk geen saaie berline meer is.
Jaguar zwaait een icoon in stijl uit in het noorden van het Iberisch schiereiland, met een rit van bijna 1.000 km tussen Sitges en San Sebastian achter het stuur van de nieuwe F-Type 75 Edition. Een test langs de mooiste wegen van Catalonië, Aragon, Navarra en het Baskenland met meer dan 500 pk onder de rechtervoet!