De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 mei 2022
  • Lancering
  • 3.758 weergaven

Zoals beloofd heeft BMW een radicale CSL-versie van de nieuwste generatie van de M4 onthuld. Op zijn beurt erft hij de drie letters die "Competitie, Sportiviteit, en Lichtheid" betekenen, voorbehouden aan de sportiefste modellen in de Beierse catalogus. En de M4 CSL start meteen goed: tijdens zijn testrit op de Nordschleife van de Nürburgring zette hij de snelste rondetijd neer voor een productie-BMW (7 min. 15.677 s). In dit geval is die productie wel beperkt: er zullen immers slechts 1.000 exemplaren van de M4 CSL worden gemaakt.


+ 40 pk

Onder de aanpassingen aan deze CSL vinden we eerst en vooral dat de maximale druk van de twee turbo's verhoogd wordt van 1.7 bar naar 2.1 bar. De zes-in-lijn levert daardoor een maximumkoppel van 650 Nm en een maximumvermogen van 550 pk (tegen 480 pk voor de M4 en 510 pk voor de M4 Competition). Dit vermogen wordt via de achttraps M Steptronic versnellingsbak en de achterwielen op het asfalt losgelaten.

- 100 kg

Om de 'L' in zijn naam te verdienen, is deze M4 natuurlijk ook lichter gemaakt. Hij verliest daarbij 100 kg en heeft nu een leeggewicht van slechts 1.625 kg. Dat komt door de verwijdering van de achterbank (-21 kg), het gebruik van carbon kuipjes voorin (-24 kg), carbon-keramische schijven in combinatie met speciale lichtmetalen velgen, veren en veerpoten (-21 kg), het verwijderen van een aantal geluiddempende materialen (-15 kg), het gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic voor de motorkap en de kofferklep (-11 kg), een titanium uitlaat (-4 kg) en enkele wijzigingen aan de grille, vloermatten, enz (-4 kg).


Met een vermogen-gewichtsverhouding van 2,95 kg/pk kan de M4 CSL in 3,7 seconden naar 100 km/u accelereren en in 10,7 seconden de 200 km/u aantikken.

Frozen Brooklyn Grey en Laserlight

De M4 CSL krijgt standaard een 'Frozen Brooklyn Grey' laklaag. Die wordt gecombineerd met stukken in zichtbare koolstofvezel en rode accenten. Klanten die een meer discrete kleurstelling willen, kunnen hun M4 CSL ook bestellen in Alpine White of Sapphire Black. De M4 CSL kan ook besteld worden met optionele gele (in plaats van witte) laserkoplampen, die doen denken aan de racewagens uit de GT-klasse.


Op maat gemaakt voor het circuit

Natuurlijk heeft BMW's race-afdeling ook hard gewerkt om de wegligging van deze M4 CSL te optimaliseren, met een 8 mm lagere rijhoogte dan de M4 Competition en een M Traction Control die geoptimaliseerd is voor het circuit.

De productie van dit toekomstige collectors item begint in juli.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW M4? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW M4-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Wordt de Polestar 7 in Europa gebouwd?

Wordt de Polestar 7 in Europa gebouwd?

Binnen 5 jaar wil de Chinees-Zweedse autobouwer sommige van zijn modellen op het Oude Continent bouwen.

De Audi RS 6 en RS 7 krijgen een Performance-versie!

De Audi RS 6 en RS 7 krijgen een Performance-versie!

Ook bij Audi betekent ‘Performance’ meer vermogen, en dat zorgt bij de RS 6 en RS 7 voor nog eens 30 pk en 50 Nm koppel extra!

De Mercedes 190 viert zijn 40ste verjaardag

De Mercedes 190 viert zijn 40ste verjaardag

De ‘Baby Benz’ democratiseerde het Mercedes-gamma bij zijn lancering in 1982.

Vergeten concept: Lancia Granturismo, een Zwitsers zakmes dat niemand wilde?

Vergeten concept: Lancia Granturismo, een Zwitsers zakmes dat niemand wilde?

In de jaren ‘50 en ‘60, toen het nog onafhankelijk en op het hoogtepunt van zijn kunnen was, bouwde Lancia enkele van de mooiste GT’s ter wereld… Was het merk in een nostalgische bui toen het deze concept car ontwikkelde?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km